پنج شنبه / ۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۱۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده پوشال در مرغداری‌ها

یکی از محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی‌ شده است که قابلیت خرد، خشک و ضدعفونی کردن پوشال در زمان حضور طیور در سالن را دارد.

محمدخسروی، کارشناس ارشد تغذیه دام و طیور از دانشگاه علوم کشاورزی گرگان درباره نحوه کار دستگاه گفت: طول دوره پرورش و نگهداری مرغ مادر گوشتی 64 هفته است که در این دوره باید بر روی بستر نگهداری شود.

مجری طرح ساخت این دستگاه با بیان اینکه جمع شدن بستر در طول چند هفته باعث تولید گاز آمونیاک می‌شود، افزود: این گاز به همراه خیس وکثیف شدن بستر، مرغ را دچار آسیب دستگاه تنفسی و حساسیت نسبت به بیماری کوکسیدوز کرده و همچنین موجب افزایش وقوع التهاب کیسه‌های هوایی و ملتحمه چشم، ایجاد تاول‌های سینه، تأخیر بلوغ جنسی، افزایش تخم بستری و کاهش کیفیت تخم مرغ نطفه‌دار می‌شود.

خسروی با اشاره به اینکه کثیف شدن بستر در مرغداری سبب چسبیدن بستر کف پاشنه طیور می‌شود، اضافه کرد: وقتی کف پاشنه خروس دچار آلودگی شود، بر فرآیند جفت‌گیری تأثیر منفی گذاشته و درصد باروری تخم مرغ را پایین می‌آورد.

این کارشناس تغذیه دام و طیور با بیان اینکه هر تخم مرغ مادر حداقل هزار تومان قیمت دارد که براثر عدم باروری و بیماری قابل استفاده نیست، ادامه داد: دستگاه ما با خرد، خشک و ضدعفونی کردن بستر سبب تمیز ماندن محل پرورش مرغ مادر و پیشگیری از بروز بیماری می‌شود.

وی با بیان این که این دستگاه با شماره ۸۹۱۴۱ به ثبت رسیده است، تصریح کرد: یک مدل مشابه به تازگی در اسپانیا تولید شده، اما در ایران و کشورهای دیگر از دستگاه‌های غیر اختصاصی جهت انجام این امر استفاده می‌شود و یا با استفاده از شیوه دستی (کارگر و با استفاده از بیل چهار شاخ) عمل به‌هم زدن بستر را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون چندنمونه از دستگاه خرد، خشک کن و ضدعفونی کننده پوشال ساخته و وارد بازار کرده است، افزود: در حال تولید انبوه دستگاه با کمک اسپانسر هستم؛ ولی برای تکمیل دستگاه نیاز به حمایت مالی دارم.

خسروی که ۴ سال سابقه تدریس در آموزشکده و هنرستان کشاورزی را دارد، معتقد است برای تشویق افراد به سمت اقدامات پژوهشی در ابتدا باید محیط آموزشی امکانات لازم را در اختیار آنان قرار دهد.

مجری طرح خاطرنشان کرد: از نتایج این طرح تاکنون یک مقاله ISI با عنوان comparison of gamma-Irradiation and enzyme supplementation to eliminate antinutritional factors in rice bran in broiler chicken diets منتشر شده و دو مقاله در کنفرانس بین‌المللی مدیریت پرورش و تغذیه دام در آمستردام، هلند و کنفرانس بین‌المللی تبریز ارائه شده است./ایسنا
(پنج شنبه ۲ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها