شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۸۱۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

درخواست صنایع غذایی برای برخورد قهری با کارگاه های غیرمجاز زیرزمینی

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی هم صنف گفت: برای جلوگیری از فعالیت کارگاه ها و تولیدکنندگان زیرزمینی غیرمجاز نامه نگاری زیادی با وزارتخانه ها و سازمان هایی همچون بهداشت، استاندارد، صنعت ومعدن وتجارت داشتیم تا مجوز شناسایی و معرفی آنان به دستگاه های قضایی را دریافت کنیم.

«مهدی کریمی تفرشی»  افزود: انتظار می رود دستگاه های قضایی با این کارگاه های غیرمجاز برخورد قهری داشته باشند و با پلمپ از فعالیت این گروه ها جلوگیری کنند.
کریمی تفرشی گفت: کارگاه های غیرمجاز زیرزمینی از مواد اولیه نامرغوب، تاریخ گذشته و دورریختنی استفاده و پس از تغییر تاریخ مصرف کالاها با دستگاه های چاپی آنها را با نصف قیمت عرضه می کنند که این امر بر سلامت و بهداشت جامعه تاثیر بسزایی دارد و در درازمدت هزینه های درمان را افزایش می دهد.
وی اضافه کرد: مبارزه دولت با کارگاه های غیرمجاز هزینه زیادی دارد؛ بنابراین ما برای شناسایی و تحویل تولیدکنندگان غیرمجاز زیرزمینی به سازمان های دولتی با استفاده از امکانات همه اعضا اعلام آمادگی می کنیم.
به گفته وی، شرکت های صاحب نام که از مواد اولیه کیفی و مرغوب با هزینه های بالای تولید و بسته بندی استفاده می کنند نمی توانند با کارگاه های غیرمجاز رقابت کنند و در مقاطعی بازار از دست شرکت های استاندارد بویژه در شهرستان ها در می آید.
این فعال صنعت غذا گفت: اکنون صدها کارگاه غیرمجاز زیرزمینی موادغذایی وجود دارد که در بدترین شرایط ممکن تولید خود را به بازار عرضه می کنند.

** کارمزد تسهیلات بانکی صنایع غذایی بر اساس تعرفه تولید محاسبه شود
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف، یکی دیگر از مشکلات این صنعت را کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت ها و خرید دستگاه های بسته بندی نوین دانست و پیشنهاد کرد بانک ها برای حمایت از تولید، تسهیلات را با احتساب تعرفه های تولید در اختیار صنعت غذا بگذارند نه اینکه تعرفه تولید مواد غذایی را مانند دیگر صنایع ببینند.
کریمی تفرشی اضافه کرد: بتازگی با همکاری وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم قرار شده است شرکت های دارای مجوز فعالیت از سوی این وزارتخانه از تسهیلات بانکی مناسب بهره مند شوند.
وی گفت: اکنون بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است اما در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران می تواند با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی با کشورهای اروپایی و آمریکایی رقابت کند.
به گفته وی، در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند؛ بنابراین بهتر است دستگاه های بسته بندی کیفی از کشورهای اروپایی تامین شود.
وی تاکید کرد اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد.

** صادرات موفق مواد غذایی ایران به کشورهای همسود
کریمی درباره وضعیت صادرات مواد غذایی ایران گفت: پس از برجام با رفع مشکلات در گشایش های اعتباری و کاهش موانع گمرکی، صادرات مواد غذایی روند خوبی را در پیش گرفته است.
وی افزود: صادرات مواد غذایی ایران به کشورهای همسود همچون روسیه که مورد تحریم جهانی قرار گرفته است، وضعیت خوبی دارد و با توجه به مشکلات سیاسی میان این کشور و ترکیه اکنون زمان مناسبی برای بهره مندی بازرگانان ایرانی از بازار بکر روسیه است.
این تولیدکننده موادغذایی توصیه کرد بازرگانان برای ورود به بازار کشورهایی مانند روسیه و گرجستان در صورت رعایت استانداردهای لازم و کیفیت محصول می توانند به راحتی محصولات غذایی خود را به این کشورها صادر کنند.
وی اضافه کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق برخی تولیدکنندگان ایرانی به صادرات کالاهای غیرکیفی به کشورهای همسود دست زدند بنابراین هنوز دیدگاه منفی نسبت به صنعت مواد غذایی ایران وجود دارد که فقط با صدور کالای کیفی می توان چهره مخدوش ایران در این زمینه را ترمیم کرد.
وی گفت: اکنون مواد غذایی ایران به روسیه، کانادا، استرالیا، برخی کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود اما به دلیل مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) و سوئیفت هنوز نتوانسته ایم به منطقه اروپای غربی و آمریکا صادرات چندانی داشت.

** ظرفیت خالی صنعت غذا در بخش «کودک، مکمل و کنسروی»
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی یکی از راهکارهای صادرات موفق را تجمیع شرکت های ایرانی دانست و گفت: هر کالای صادراتی از ایران سفیر صلح است و پیش بینی می شود پنج تا 10 سال آینده صادرات مواد غذایی ایران در جایگاه مطلوب صادرات جهانی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: ظرفیت ها در بخش تولید محصولات نیمه آماده، غذاهای کودک و مکمل و کنسروی خالی است و انتظار می رود سرمایه گذاران نیز به جای ورود به صنایع اشباع شده همچون تولید اسنک و ماکارونی به این سو بروند.
وی توصیه کرد مردم برای حفظ سلامت خود، مواد غذایی دارای نشان استاندارد و سیب سلامت را تهیه کنند.
به گزارش ایرنا، بیش از 50 شرکت تولیدکننده موادغذایی در تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف عضوند./ ایرنا
(شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها