دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۹۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مهمانی که این روزها موقع دیدارش است

شهریور به پایان رسیده و مهر فرارسید، همه منتظر مهمانی هستند که این روزها موقع دیدارش است، فصلی که تا چشم کار می‌کند لنج‌ها را می‌بیند که در طلب مهمان صف‌ کشیده‌اند و سر از پا نمی‌شناسند.

"میگو" مهمانی که بیش از 45 روز وعده دیدار با وی نیست پس از بامداد تا شامگاه به دیدار می‌شتابند و از وی دل سیری نیست. هنگام رهاسازی نخستین تور با دلهره و اضطراب همراه است که در دل تک‌تک جاشوها پدیدار است و بار دیگر دستان پرتوان به کار می‌افتند تا نصیب خود و مرغان دریا را از آبی دریا بیرون کشند. با نزدیک شدن تور هیجان و اشتیاق افزون می‌شود و همه در بالا کشیدن تور کمک می‌کنند تا نخستین صید را زودتر ببینند. تور بالا می‌آید و جاشوها صید را نظاره می‌کنند.

سپاس خدا را که تور اول بهره‌ای درخور داشته است. پس از هر صید نوبت جدا کردن میگو از سایر آبزیان است تا میگوهای حساس به گرما فاسد و خراب نشوند و انسان‌ها هم‌نشینی آبزیان دیگر با میگوها را به جدایی تبدیل می‌کنند و مرغان دریا ثمره خود را از هم‌نشینی با انسان‌ها کسب می‌کنند، ثمره‌ای که کمتر موجوداتی از این هم‌نشینان بهره می‌برند.

میگوها با آب شیرین شسته می‌شود تا پوششی از یخ آن‌ها را از فساد ناشی از گرما دور کند. میگو را یارای تحمل نیست و باید آن را هرچه زودتر به بازار برساند تا خود را به مشتریان بنماید. بخش عمده‌ای از میگوها در بازار ماهی‌فروشان بندرعباس و قشم به فروش می‌رسد و نیاز سایر شهرستان‌های کشور تأمین می‌شود.

میگو یکی از غذاهای مرغوب در بین مردمان سراسر دنیا است که به شکل‌های متفاوتی سرو می‌شود و بر سر سفره‌ها قرار می‌گیرد، همچون میگو سوخاری، که یکی از محبوب‌ترین و وسوسه‌انگیزترین غذاهای موجود در دنیا است! چراکه علاوه بر شکل ظاهری و مزه لذیذی که دارد، دارای فواید فراوانی نیز است.استان هرمزگان با فعالیت بیش از 30هزار نفر صیاد در حوزه صید آبزیان رتبه نخست صید و صیادی کشور را به خود اختصاص داده است.

میگو گونه‌ای از سخت‌پوستان آبزی است که در بیشتر آب‌های جهان ازجمله آب‌شور و آب شیرین یافت می‌شود. میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی به شمار می‌رود و مقاومت بالایی در برابر مواد سمی در مناطق آلوده دارد.

یکی از فعالان صنعت پرورش میگو، صید تقریباً انحصاری میگوی مولد، وجود مراکز تکثیر، واحدهای تولید خوراک میگو، صنایع فرآوری و بسته‌بندی و همچنین پنج هزار هکتار مزرعه پرورش میگو به‌عنوان سرمایه‌های موجود استان هرمزگان درزمینهٔ داشتن چرخه کامل صنعت پرورش میگو نام برد.

رضا شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: هرمزگان ازلحاظ داشتن اقلیم مناسب به‌عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین (ازلحاظ بیماری سفیدک میگو) مناطق برای استقرار زنجیره کامل پرورش و تولید میگو و همچنین ماهی در قفس است.

وی از دستاوردهای مدیریتی و علمی شیلات به‌عنوان متولی اصلی کار، وجود استادان صاحب‌نظر درزمینهٔ تولید و پرورش انواع آبزیان به‌خصوص با گرایش میگو، بخش خصوصی توانمند با بیش از دو دهه فعالیت و تجربه‌اندوزی همراه با کسب علم و فن‌آوری روز به‌عنوان پشتوانه‌ای محکم برای فعالیت‌های شیلاتی با گرایش پرورش میگو نام برد که بخشی از آن‌ها به هرمزگان اختصاص دارد.

شریفی اضافه کرد: استفاده از تجربه دیگر کشورها با دعوت از کارشناسان ارشد آن‌ها در مراکز آموزش کاربردی (علمی - کاربردی) و حتی اعزام دانشجویان دوره دکترا و پرورش‌دهندگان تجربی به آن کشورها می‌تواند کمک بزرگی به گسترش این صنعت در هرمزگان باشد.

این فعال صنعتی وجود مولدین عاری از بیماری و آلوده نشدن مزارع پرورشی این استان در دو دهه گذشته به بیماری لکه سفید میگو از دیگر مزیت‌های استان درزمینهٔ توسعه این صنعت است که با استفاده از گونه وانامی می‌توان در سال دو نوبت نسبت به پرورش و برداشت میگو اقدام کرد.

این کارشناس ارشد آبزی‌پروری از نبود حتی علائم بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی هرمزگان به‌عنوان یکی از امتیازهای مهم این استان درزمینهٔ بهداشت و جلوگیری از ورود این بیماری نام برد که سرایت آن در دهه گذشته به مزارع بوشهر، خوزستان و حتی چابهار ضرر و زیان‌های فراوان و حتی جبران‌ناپذیری به پرورش‌دهندگان میگو در این استان‌ها وارد آورد.

گوی "وانامی" به‌عنوان یکی از بهترین گونه‌های در حال پرورش در کشورهای دارای این صنعت و همچنین ایران نام برد و بیان کرد: با توجه به اقلیم حاکم بر مناطق ساحلی هرمزگان در هرسال می‌توان دو نوبت درزمینهٔ تولید و عرضه آن به بازار مصرف اقدام کرد.

رئیس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان بابیان اینکه حدود 80 درصد میگوی پرورشی هرمزگان جنبه صادراتی دارد، اظهار کرد: با محاسبه میانگین قیمت یعنی هر کیلوگرم پنج دلار می‌توان میزان ارزآوری این محصول را در سال به 50 میلیون دلار افزایش داد.

امانی زاده میزان صادرات میگوی پرورشی هرمزگان را بالغ‌بر 10 میلیون دلار دانست و عنوان کرد: با توجه به وجود بازارهای جدید به‌ویژه روسیه چشم‌انداز مناسبی در پیش روی پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان این آبزی در هرمزگان قرار دارد.

این مسئول در اداره کل شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: توسعه صادرات و کسب بازارهای جدید نیازمند امکانات و راهکارهای متعددی ازجمله حضور در نمایشگاه‌های مطرح بین‌المللی و حتی جهانی آبزیان است.

رئیس گروه بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان، خاطرنشان کرد: هرچند رتبه دوم صادرات‌ میگو بعد از بوشهر به این استان اختصاص دارد، اما مدیران واحدهای فرآوری و بسته‌بندی توان مالی لازم را به‌منظور شرکت در نمایشگاه‌های آبزیان ندارند.

به گفته امانی زاده، حضور نداشتن هیئت‌های تجاری با محوریت میگوی پرورشی در این نمایشگاه‌ها نه‌تنها موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود بلکه دور ماندن صنایع فرآوری از جدیدترین روش‌های متداول و مشتری‌پسند درزمینهٔ بسته‌بندی این محصول را به دنبال دارد.

بر اساس اطلاعات برخی از کشورها ازجمله امارات متحده عربی و اسپانیا با واردات میگوی پرورشی ایران و بسته‌بندی‌های کیفی‌تر و بازارپسند مجدداً آن‌ها را باقیمت‌های گزاف‌تر به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

رئیس گروه بهبود کیفیت ، فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات هرمزگان در پایان گفت: در صورت پرداخت حداقل نیمی از هزینه‌های لازم به‌خصوص حق وردی از سوی دولت ، هرساله تعداد بیشتری از شرکت‌های فرآوری ، بسته‌بندی و صادراتی میگو می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی آبزیان درزمینهٔ شناسایی مشتریان جدیدتر اقدام و از تجربه شرکت‌های بسته‌بندی و فرآوری نیز در ایران استفاده کنند.

سال گذشته 18 هزار تن میگو در کشور به دست آمد که نزدیک به 95 درصد آن به ارزش 56 میلیون دلار به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد و بقیه به مصرف داخلی رسید. میگوی باکیفیت ایرانی به بیش از 20 کشور جهان مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا صادر می‌شود که هر یک‌قطب تولید میگو در منطقه خود به شمار می‌روند.کویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس از دیگر واردکنندگان میگوی ایران هستند.

سید پرویزمحبی شنبه در مراسم آغاز صید میگو در آب‌های هرمزگان افزود: بر اساس اعلام این پژوهشکده، میزان مجاز قابل‌برداشت (TAC) برای میگوهای درشت 830 تن و برای میگوهای ریز 350 تن محاسبه‌شده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان بیان کرد: در فصل صید میگو تنها شناورهای کلاس لنج صیادی میگو گیر مجاز به فعالیت صید میگو هستند و تعدادی از شناورهای کلاس قایق را نیز به‌عنوان شناورهای جمع کننده صید در این فصل در کنار شناورهای لنج هستند.

وی بابیان اینکه رعایت این فصل زمانی با همکاری صیادان نقش مهمی در حفظ منابع آبزیان برای نسل آینده و صید پایدار خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به صدمه‌های جبران‌ناپذیری که تورهای صید نامرئی(منوفیلامنت) به منابع آبزی و حتی اکوسیستم آبزیان وارد می‌کنند، استفاده از این نوع تورها به‌صورت زیرآبی برای تمامی فصول ممنوع است.

محبی از صیادان خواست تا بیش‌ازپیش بایگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان همکاری کنند و اداره کل شیلات استان در مدیریت هرچه بهتر این مهم را یاری کنند.

علی‌رغم برخی از تصورات مردم که بر این باور می‌باشند که میگوهای پرورشی و دریایی جنوب ازنظر طعم و مزه تفاوت زیادی دارند، اما اکثر آن‌ها باتجربه کردن و خوردن انواع غذاهای دریایی که در آن‌ها از میگو استفاده‌شده است و در شرایط یکسانی درست‌شده‌اند، پی می‌برند که این موضوع تلقینی بیش نیست، چراکه تفاوت چندانی میان پرورش و تکثیر میگوهای دریایی و پرورشی جنوب وجود ندارد که بخواهد بروی مزه آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان بابیان اینکه این اتحادیه همچنان پیشتاز است از بررسی ویژه موانع و مشکلات بخش تولید و فروش در داخل و خارج از کشور توسط هیئت‌مدیره جدید خبر داد.

مهرداد بازرگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان هرمزگان به‌عنوان استانی ساحلی از آن لحاظ دارای اهمیت است که درصد بالایی از مردم استان از طریق دریا ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: این اتحادیه از دی‌ماه 91 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اهمیت کار این تعاونی خیلی زود توانست جایگاه خود را جلسات استانی پیدا کند.

بازرگان با بیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان توانست به‌عنوان نخستین اتحادیه در اتاق ایران به ثبت برسد، بیان کرد: این اتحادیه در تمام جلسات مربوط به بخش شیلات و آبزیان جایگاه تثبیت‌شده‌ای دارد.

وی بابیان اینکه اتحادیه به معنای واقعی یعنی همبستگی و وفاق، تأکید کرد: اینکه یک اتحادیه بتواند به‌درستی از منابعی که در اختیار دارد، استفاده کند به درک جایگاه واقعی اتحادیه و همدلی اعضا بستگی دارد.

این مسئول افزود: تمام دست اندرکاران در امر فرآوری و بسته‌بندی می‌توانند در این اتحادیه عضو شوند و امید است در دور جدید تعداد اعضا افزایش چشمگیری یابد.

بازرگان تصریح کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان باید به اتحادیه ملی نزدیک شود و قطعاً در دور دوم باتجربه‌ای که دوره قبل اندوخته‌ایم و تلاش مستمر این مهم محقق می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس تقویت جایگاه اتحادیه در راستای پیشبرد اهداف، جذب نیرو برای دبیرخانه، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی جامع برای بخش شیلات، بررسی موانع و مشکلات در بخش تولید و فروش در داخل و خارج، برگزاری دوره‌های آموزشی و ... ازجمله پیشنهادها و برنامه‌هایی عنوان کرد که هیئت‌مدیره جدید باید بر روی آن‌ها تمرکز کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات است، ازاین‌رو با توجه به اهمیت زیاد صادرات، دولت باید بستری مناسب  برای اجرای این مهم فراهم کند.

بازرگان افزایش صادرات را منوط به  معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست‌های حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران عنوان کرد./ ایسنا
(دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها