شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۸۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

توزیع تخم مرغ در مدارس 10 استان/ آموزش و پرورش تغذیه دانش آموزان را جدی نمی گیرد

دبیر ستاد ترویج مصرف تخم مرغ کشور از توزیع نمادین تخم مرغ به طور همزمان در 100 مدرسه 10 استان خبر داد و گفت: تخم مرغ یک محصول پروتئینی ارزان قیمت است که علاوه بر قیمت مناسب و در دسترس بودن آن می توان بخشی از پروتئین ضروری مورد نیاز جامعه را تامین کرد.

به مناسبت 17 مهرماه روز جهانی تخم مرغ با شعار «زندگی سالم با مصرف یک تخم مرغ در روز»، امروز(شنبه) به طور نمادین ساندویچ تخم مرغ باهدف ترویج و فرهنگسازی مصرف این محصول پروتئینی در بین دانش آموزان دبیرستان علامه طباطبایی منطقه پنج تهران توزیع شد.
«فرزاد طلاکش» در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران افزود: ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ امسال با ایجاد کارزار پویش «هر مرغدار یک مدرسه» توانست با همکاری مرغداران، جهاد کشاورزی، دانشکده های علوم پزشکی و 100 مدرسه در 10 استان شامل تهران، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، همدان، خراسان رضوی و گلستان این طرح را اجرایی کند.

** سرانه تخم مرغ در ایران همچنان 190 عدد است
وی اظهار داشت: با تلاش های انجام شده برای افزایش مصرف تخم مرغ در کشور از سال 89 تاکنون سرانه مصرف این محصول در کشور از 160 به 190 عدد رسیده است اما کافی نیست زیرا سرانه مصرف این محصول در برخی کشورهای دنیا بیش از 300 عدد در سال است.
وی اضافه کرد: از مصرف سرانه کنونی کشور (190 عدد در سال) 150 عدد به شکل مستقیم و 40 عدد به شکل غیرمستقیم در غذا، کیک و کلوچه به مصرف می رسد.
دبیر ستاد ترویج مصرف تخم مرغ در کشور گفت: در سال های اخیر برنامه افزایش سرانه مصرف تخم مرغ به 250 عدد در سال دنبال شد که به دلیل نبود همکاری مناسب از طریق دستگاه های ذیربط همچون وزارت آموزش و پرورش در بحث فرهنگی سازی هنوز این مهم محقق نشده است.

** آموزش و پرورش فرهنگسازی تغذیه صحیح دانش آموزان را جدی نمی گیرد
طلاکش با بیان اینکه ستاد ترویج مصرف تخم مرغ تا به امروز نتوانسته یک جلسه با مسئولان ارشد آموزش و پرورش در زمینه ترویج مصرف این محصول در بین دانش آموزان به جای مصرف خوراکی های غیرضروری داشته باشد، اظهار داشت: اکنون 30 درصد جامعه به دلایل مختلف صبحانه مصرف یا تغذیه درستی ندارند.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید فرهنگسازی تغذیه دانش آموزان را از پایه ابتدایی جدی بگیرد و در کتاب های آموزشی نیز مطالبی از مزیت های غذاهای سالم بگنجاند.
به گفته وی، ایران دارای 24 میلیون جمعیت جوان زیر 18 سال است که باید تغذیه آنان مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

** پزشکان باید مروج الگوی صحیح غذای جامعه باشند
وی با بیان اینکه از مصرف تخم مرغ به دلایل غیرعلمی و باورهای اشتباه در کشور ما خودداری می شود، افزود: انتظار می رود پزشکان درباره مزیت های کلسترول غذایی به ویژه تخم مرغ بیشتر با مردم صحبت کنند و الگوی درست غذایی جامعه را درباره پرهیز از قندها و چربی ها به جای ترس از کلسترول غذایی به ویژه در بحث تخم مرغ به مراجعان خود اطلاع رسانی کنند.
وی ادامه داد: برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی، وزار بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی می توانند با استفاده از ظرفیت های تولید تخم مرغ کشور برای تامین پروتئین ارزان و با کیفیت مورد نیاز جامعه بهره برداری کنند و این مهم را در سیاست های توسعه ای خود بگنجانند.
به گفته وی، همچنین بخش های مختلف شورای عالی سلامت و تغذیه کشور می توانند با توجه به ارزش و اهمیت فوق العاده تخم مرغ بعنوان ارزان ترین و با کیفیت ترین منبع پروتئین و غذای سلامتی برنامه ریزی کنند تا در زمینه تغذیه ای از کشورهای در حال توسعه جهان عقب نباشیم.

** ایران رتبه 21 سرانه مصرف دنیا را دارد
طلاکش، میانگین سرانه مصرف تخم مرغ در جهان را 185 عدد در سال اعلام کرد و گفت: ایران از نظر تولید تخم مرغ در جهان رتبه 10 و از لحاظ سرانه مصرف، رتبه 21 را در بین 33 کشور جهان دارد.
وی افزود: براساس گزارش سال 2013 کمیسیون بین المللی تخم مرغ، در بین 33 کشور جهان مکزیک با مصرف سالیانه 335 عدد پرمصرف ترین و هند با مصرف سالیانه 62 عدد کمترین مصرف تخم مرغ را داشته اند.

** برنامه ریشه کنی سوء تغذیه کشورهای آفریقایی تا سال 2020
دبیر ستاد ترویج مصرف تخم مرغ کشور گفت: کمیسیون بین المللی تخم مرغ در نظر دارد با کمک کشورهای پیشرفته و عرضه تخم مرغ به کشورهای فقیر تا سال 2020 موضوع سوء تغذیه کشورهای آفریقایی را با مصرف این ماده پروتئینی ارزشمند و ارزان ریشه کن کند.

** درج پرینت قیمت روی تخم مرغ ناموفق ماند
طلاکش درباره درج تاریخ و قیمت از درب مرغداری روی محصول تخم مرغ گفت: متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده در چند سال اخیر درج قیمت محقق نشده است در حالی که این مهم می تواند به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نهایی باشد.
وی ادامه داد: اکنون نیز تخم مرغ شناسنامه دار در بازار عرضه می شود اما این حجم کافی نیست و باید همه محصول تخم مرغ تولیدی کشور بسته بندی و دارای مهر تاریخ مصرف و قیمت باشد.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از عرضه فله ای تخم مرغ در بازار به کمک سازمان دامپزشکی کشور نیاز داریم تا محصول کیفی و مطمئین و با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.
به گزارش ایرنا، امسال بیست و یکمین سال بنیانگذاری روز جهانی تخم مرغ در دنیا و هفتیمن سال برگزاری آن در ایران است.
تخم مرغ عالی ترین منبع پروتئینی دارای 9 اسیدامینه ضروری است که همه مواد ویتامینی و معدنی از جمله کلسیم، سدیم، ید، سلنیم، کولین و ویتامین های А، B، D و ث را در خود دارد.
(شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها