سه شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۸۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دامپزشکی نقش بسزایی در سلامت عمومی جامعه دارد

مدیر کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دامپزشکی در اقتصاد ملی و سلامت عمومی جامعه نقشی مهم و انکارناپذیر دارد.

علیرضا رفیعی‌پور ، اظهار کرد: پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دام و طیور از طریق انجام واکسیناسیون، معاینه و معالجه دام‌ها، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله اقدامات دامپزشکی در حمایت از تولید ملی در اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های انگلی دام و طیور، انجام اقدامات بهداشتی و نظارت بر نحوه حمل و نقل انواع دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی، نظارت بر مراحل تولید انواع فرآورده‌های حاصل از حیوانات در کشتارگاه‌ها و کارگاه‌ها و کارخانجات فرآوری این فرآورده‌ها از کارهای مهم دامپزشکی در حمایت از تولید ملی در اقتصاد مقاومتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: دامپزشکی برای حراست از سرمایه عظیم ملی در راستای حمایت از تولید برنامه‌های گسترده و متنوعی را به اجرا گذاشته است.

رفیعی‌پور گفت: در حوزه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و در راستای پیشگیری از بیماری هاری در افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده‌اند سالیانه به طور متوسط بیش از 120 میلیارد ریال هزینه می‌شود.

وی افزود: در صورتی که دامپزشکی با واکسیناسیون علیه هاری و قلاده گذاری سگ‌ها با پیشگیری از این بیماری در حیوانات باعث کاهش هزینه‌های سنگین درمانی می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: برای درمان افراد حیوان گزیده برای پیشگیری از بیماری هاری هزینه می‌شود که این موید اهمیت فعالیت‌های بهداشتی دامپزشکی است.

رفیعی‌پور، با بیان اینکه حوزه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و انجام کنترل‌های قرنطینه‌ای بر حمل و نقل انواع فرآورده‌های خام دامی یکی دیگر از ده‌ها فعالیت مهم دامپزشکی است، عنوان کرد: به طور متوسط سالیانه نزدیک به 120 تن انواع فرآورده‌ها تولید و وارد چرخه مصرف انسانی شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: حجم از انواع فرآورده‌های ناسالم، غذای مصرفی بخش قابل توجهی از جامعه انسانی است که اگر این فرآورده‌ها به مصرف انسانی می‌رسید، این تعداد انسان دچار انواع بیماری‌ها شده و علاوه بر اشغال تخت‌های بیمارستانی باعث بی‌نظمی و اختلال در اقتصاد و اشتغال کشور و منطقه می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بهداشتی بر تمامی مراحل تولید، نگهداری، بسته‌بندی، توزیع و عرضه تولیدات دامی از مهمترین دغدغه‌های کشورها است که این مسئولیت مهم را در ایران  سازمان دامپزشکی کشور برعهده دارد./ ایسنا
(سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها