جمعه / ۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۷۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

10 هزار مجوز بهداشتی صادرات دام در 6ماهه نخست داده شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این سازمان در 6 ماهه نخست امسال 10 هزار مجوز بهداشتی صادرات دام برای نزدیک به 67 کالا صادر کرد.

 «مهدی خلج»  (پنجشنبه) در نشست مدیران کل دامپزشکی استان ها افزود: هر سال به طور متوسط30 هزار مجوز بهداشتی صادرات، واردات و ترانزیت از سوی سازمان دامپزشکی صادر می شود.
وی ادامه داد: با راه اندازی سامانه الکترونیکی در سازمان دامپزشکی، میزان تقلب ها در زمینه واردات اقلام دامی کاهش یافته است.
خلج از تفویض اختیار صدور مجوز بهداشتی صادرات و واردات برخی اقلام دامی به استان های کشور خبر داد و در مورد داروهای دامی گفت: به منظور ارتقای کیفیت و اثربخشی داروهای دامی و جلوگیری از تقلب، بر مواردی همچون ارتقای کیفیت مواد اولیه، فرآیند ساخت و فروش دارو نظارت می کنیم.
رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد باید 181 عامل بیماریزا پایش و رصد شود که 111 مورد در دام ها، 34 مورد در طیور، 23 درصد در آبزیان و 13 مورد در زنبور عسل و کرم ابریشم بروز می کند.
خلج افزود: برای شناسایی و رصد این عوامل بیماری زا از سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی (GIS) در سازمان دامپزشکی استفاده می کنیم.
وی از مدیران کل دامپزشکی استان خواست تا واقعیت ها را در مورد بیماری های دامی، طیور و آبزیان گزارش کنند و افزود: هر چه ارکان نظام اطلاع رسانی دقیق تر باشد در کنترل بیماری ها و جلوگیری از شیوع و تلفات دامی موفق تر خواهیم بود.

** آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در مرحله نخست- بهار امسال- 55 میلیون دز واکسیناسیون علیه تب برفکی در دام های کشور صورت گرفت و برای آغاز مرحله دوم در پاییز نیز دستور العمل های مبارزه به استان ها ابلاغ شده است.
وی افزود: در این مرحله نیز واکسیناسیون دام های سبک علیه تب برفکی به طور رایگان انجام می گیرد و هزینه واکسیناسیون دام سنگین بر عهده دامداران است.
خلج گفت: برای مرحله دوم مبارزه، برخی استانداری ها در تامین اعتبار واکسیناسیون دام های سنگین مشارکت می کنند.
وی شمار کانون های بیماری در کشور را با توجه به اقدام های دامپزشکی رو به کاهش خواند و یادآوری کرد: در مورد آبله از 582 کانون در سال 1393 به 275 کانون رسیده ایم و در 6 ماهه امسال نیز شمار کانون های آبله دام ها 54 مورد گزارش شد.
خلج اعلام کرد در 6 ماهه نخست نزدیک به 20 میلیون دز واکسیناسیون علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک صورت گرفته است و شمار کانون های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از 1588 مورد در سال 1393 به 225 مورد در 6 ماهه نخست امسال کاهش نشان می دهد.
وی از کاهش دو درصدی تلفات طیور بر اثر بیماری ها در سال 1394 نسبت به سال 1393 خبر داد و گفت: در سال 1392 درصد تلفات طیور 11.1 درصد و در سال 1394 نزدیک به 8.98 درصد گزارش شد.
به گزارش ایرنا، موسسه رازی اواخر سال 1393 به درخواست سازمان دامپزشکی، پس از 6 ماه تحقیق در بخش تحقیقات توسعه ای خود (R&D) واکسن تب برفکی را از 3PD50 به 6PD50 ارتقا داد که البته این امر با کاهش توان تولید همراه بود.
امسال با افزایش توان تولید موسسه رازی و بهره برداری از کارخانه واکسن سازی تب برفکی در مهاباد، به نظر می رسد نه تنها مشکلی در تامین واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور نداریم، بلکه حتی باید برای صادرات این محصول برنامه ریزی کرد.
در این زمینه معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی هجدهم مردادماه گفت: موسسه رازی امسال متعهد به تحویل 12 میلیون دز واکسن تب برفکی6PD50 به سازمان دامپزشکی است که تا پایان خردادماه 6 میلیون دز واکسن تب برفکی در این موسسه تولید و تحویل سازمان شد.
«علی اسحاقی» افزود: با توجه به ظرفیت موسسه رازی، برنامه ریزی شده است تا پایان سال، واکسن تب برفکی بیش از میزان قرارداد به سازمان دامپزشکی تحویل شود.
رییس سازمان دامپزشکی نیز چهاردهم مردادماه در سفر به کرمان از ذخیره پنج میلیون دز واکسن تب برفکی خبر داده بود.
بیماری تب برفکی از مهمترین بیماری های جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله است.
(جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها