چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۷۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تولید هست؛ اگر عرضه نمی‌شود به ما مربوط نیست

قیمت برنج بدلیل تاخیر وزارت جهاد در تامین کسری از محل واردات و آزادسازی به موقع ذخایر در بازار،همچنان روبه افزایش است و مسئولان این وزارتخانه اذعان دارند که در کنترل قیمت این محصول ناتوانند.

تولید داخلی برنج کفاف مصرف را نمی‌دهد و باید بخشی از نیاز داخلی از محل واردات تامین شود. اما وزارت جهادکشاورزی بدلیل تاخیر در برنامه ریزی برای واردات و اجتناب از آزادسازی ذخایر برنج در بازار ، نتوانسته تعادل عرضه و تقاضا را در بازار حفظ کند. اگر چه وزارت جهاد کشاورزی این ناتوانی خود را در پشت سیاست حمایت از تولید داخلی پنهان کرده و فصل برداشت برنج را بهانه عدم عرضه ذخایر به بازار عنوان می کند اما نکته اینجاست که لااقل در برهه کنونی که فصل برداشت برنج داخلی است، قیمت این محصول در بازار نباید این اندازه بالا برود.  

البته مسئولان وزارت جهادکشاورزی تلویحا ناتوانی خود در تنظیم بازار این محصول را قبول دارند؛ چه آنکه کاوه خاکسار در گفتگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه گرانی برنج ناشی از کمبود تولید و نبود عرضه کافی به بازار است، اظهارداشت: ما کمبود برنج نداریم و اگر این محصول عرضه نمی‌شود ربطی به تولید ندارد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج  در سال‌جاری را ۲.۲میلیون تن اعلام کرد و افزود: برنج به اندازه کافی وجود دارد و درحال عرضه به بازار است.

وی اضافه کرد: برای اثبات این امر، می‌توان به مغازه‌ها و میادین سطح شهر مراجعه و مشاهده کرد که برنج برای عرضه دارند یا خیر؟

کاوه خاکسار با اشاره به اینکه بحث کمبود تولید و کمبود عرضه باهم متفاوت است، ادامه داد: ما تولید لازم را انجام دادیم اما اگر چند تجار آن را احتکار کرده و وارد بازار نمی‌کنند، این مساله ربطی به تولید ندارد.

خاکسار با با بیان اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید برنج در کشور  حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن باشد، اضافه کرد: میزان نیاز ما نیز حدود ۳ میلیون تن است بنابراین ۸۰۰ هزارتن کمبود در این زمینه داریم اما این کمبود نباید درحال حاضر بر شرایط بازار تاثیرگذار باشد چراکه الان فصل برداشت برنج است و عرضه آن به بازار زیاد است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر قرار باشد این کمبود ۸۰۰ هزارتنی بر بازار تاثیرگذار باشد، باید ۶ ماه دیگر این اتفاق رخ دهد نه الان که فصل برداشت برنج است.

وی ادامه داد: در عین حال برای جبران این کمبود، مقداری واردات پیش از فصل برداشت انجام شده و پس از پایان فصل برداشت برنج داخلی نیز مجددا واردات انجام خواهد شد تا تعادل در بازار داخلی برقرار شود.

خاکسار با بیان اینکه درحال حاضر برداشت برنج در استان گلستان در حال انجام است، گفت: به همین دلیل قیمت ارقام پرمحصول کاهش یافته ضمن اینکه نرخ برنج کیفی هم در گیلان و مازندران به ثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: میزان تولید برنج کم نیست  و میزان تولید این محصول در سال‌جاری دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن است اگر به بازار عرضه نمی‌شود ربطی به ما ندارد؛ مسئولان به دنبال این باشند که چرا عرضه نمی‌شود؟

خاکسار با بیان اینکه میزان تولید این محصول در گیلان و مازندران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن است و برداشت برنج در این استان‌ها به پایان رسیده، اضافه کرد: البته هنوز برداشت برنج  کشت مجدد و رتون مانده که آنها نیز به تدریج برداشت و وارد بازار خواهد شد اما الان سوال این است که آیا مردم همه برنج گیلان و مازندران را مصرف کرده و آن را به پایان رسانده‌اند!؟

وی افزود: قطعا اینگونه نیست و الان برنج نباید گران باشد.

به گزارش مهر، روز گذشته مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مهر گفت: از جمله دلایل افزایش قیمت برنج داخلی را حرکت تقاضا از بازار برنج وارداتی و هندی به سوی بازار برنج داخلی عنوان کرد و گفت: بدلیل شایعه آلودگی برنج هندی، تقاضا به سمت بازار برنج ایرانی رفته است و با توجه به اینکه سطح زیرکشت برنج داخلی محدود است بنابراین حرکت تقاضا به سمت برنج داخلی باعث افزایش قیمت شد.

رستمی با بیان اینکه گرانی برنج فقط مربوط به شبکه توزیع نیست، اظهار داشت: بنابراین در تمام حلقه‌های تولید و توزیع، کم و کاستی هایی وجود دارد که منجر به افزایش قیمت می شود که یکی از مشکلات موجود در بازاررسانی کالاهای زراعی و باغی، نبود تشکل‌های قوی بازاررسانی، بسته بندی و برندسازی است./ مهر
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۶:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها