یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۵۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیر عامل شرکت کشاورزی مهربخش گیل:

گیلان ظرفیتهای فراوانی در زمینه‌ی صنعت آبزی‌پروری دارد

میهمان این هفته‌ی نهاد بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان، حسین زاده مدیر عامل شرکت کشاورزی مهربخش گیل بود که درباره‌ی چالشها و چشم‌اندازهای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی استان با محوریت و موضوع شرکتهای برتر و بورسی گیلان سخنرانی کرد و در نهایت به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.

 به گزارش خبرنگارفودنا ، وی با اشاره به اینکه استان گیلان به دلیل بهره‌مندی از مواهب طبیعی فراوان، ظرفیتها و پتانسیلهای بسیاری در زمینه‌ی صنعت آبزی‌پروری دارد، گفت: با توسعه‌ی فعالیتهای صید و صیادی و همچنین تکثیر و پرورش آبزیان در استان گیلان علاوه بر تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز کشور، موجب افزایش درآمد دولت نیز می‌شود.
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه با کاهش ذخایر آبزیان دریاها، توسعه‌ی آبزی‌پروری در جهان و به تبع آن ایران و همچنین استان گیلان روز به روز گسترش یافته است، گفت: این استان شمالی در تمامی بخشهای آبزی‌پروری اعم از ماهیان گرم‌آبی، ماهیان سردآبی، ماهیان زینتی و ماهیان خاویاری فعالیت چشمگیری دارد.
وی همچنین گفت: استان گیلان هم‌اکنون در بخش تولید ماهیان گرم‌آبی افزون بر هفت هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه‌ی منفرد دارد که به وسیله‌ی آبزی‌پروران ایجاد شده است.
مدیر عامل شرکت کشاورزی مهربخش گیل همچنین در باره‌ی اهداف و برنامه‌های شرکت خود گفت: شرکت کشاورزی مهربخش گیل با هدف افزایش تولید و ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان ماهی هم‌اکنون دارای ۷۰ استخر زیرکشت است که در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده و این شرکت هم‌اکنون سهمی وسیع در بخش تولید و صادرات انواع ماهیان گرم‌آبی دارد.
وی افزود: تولیدات این شرکت در حال حاضر به کشورهایی همچون عراق، جمهوری آذربایجان،آلمان، اسپانیا، افغانستان و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس صادر می‌شود و بازارهای خوبی در این کشورها برای تولیدات داخلی ایجاد شده است.
حسین‌زاده به دیگر اقدامات شرکت خود اشاره کرد و گفت: از اقدامات دیگر شرکت ما ساخت بازار الگویی ماهی‌فروشان رشت بوده که به دلیل عدم حمایت از این طرح و عدم وجود تفکر راهبردی و کلیدی، پیگیری اهداف درازمدت آن مبنی بر ایجاد یک پایگاه صادراتی شیلات و تولیدات آبزی‌پروری میسر نگردیده است.
وی در ادامه به گوشه‌هایی از خدمات شیلاتی و منابع طبیعی شرکت اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌ی تکثیر و پرورش کپورماهیان چینی با همکاری فائو و سازمان تحقیقات شیلات، پروژه‌ی افزایش وزن از سه تن به هشت تن با همکاری فائو و پروژه‌ی پرورش لارو با شیرابه‌ی سویا، پروژه‌ی سیستم هوادهی برای افزایش تناژ ماهی با آبزیان شیلات ایران،  ایجاد و برپایی نمایشگاههای صادرات ماهی به کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، اسپانیا و... از جمله اقدامات شرکت بوده است.
سخنران مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان سپس به موفقیتها و عنوانهای کسب شده‌ی شرکت کشاورزی مهربخش گیل اشاره کرد و گفت: کسب عنوان صادرکننده‌ی نمونه در پنج سال متوالی یکی از موفقیتهای اصلی این شرکت است.
حسین‌زاده سپس گفت: یکی از آخرین پروژه‌هایی که شرکت کشاورزی مهربخش گیل با همکاری دانشگاه اصفهان دنبال می‌کند، تولید کودهای نانو برای افزایش تولید و همچنین کاهش تلفات به جای استفاده از کودهای شیمایی است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه سرانه‌ی مصرف آبزیان در ایران و گیلان کم است گفت: این میزان در دنیا هم‌اکنون به بیش از ۱۹ کیلوگرم می‌رسد و ما احساس می‌کنیم که بایستی برای افزایش سرانه‌ی مصرف ماهی و ابزیان در کشور و از جمله استان گیلان فکری اساسی باید کرد.
وی ادامه داد: تولید در استان گیلان کار سختی نیست اما بایستی بازارهای مصرف مناسب هم وجود داشته باشد. بایستی فرهنگ مصرف ماهی در استان ترویج شود و مردم هر چه بیشتر از تولیدات آبزی‌پروری استفاده کنند.
حسین‌زاده تاکید کرد: درخواست همکاری از همه‌ی نهادها و ادارات داریم و امیدواریم مراکزی همچون بانکها با اعطای وامهای دیر پرداخت ما را در زمینه‌ی تولید، فرهنگسازی برای مصرف داخلی و صادرات یاری دهند.

وی با تاکید بر اینکه گیلان استانی شاخص  در زمینه‌ی آبزی‌پروری است گفت: از این مزیت و امکان بایستی به نحو درست استفاده کرد.  مدیر عامل شرکت کشاورزی مهربخش گیلان در پایان یکی از برنامه‌های آینده‌ی این شرکت را ساخت مجتمع پنجهزار تنی سردخانه و مرکز تخصصی فرآوری آبزیان با ظرفیت سه هزار تن تولید سالانه برای عرضه به بازارهای خارجی عنوان کرد.

/ حجت بقایی - مرکزخدمات سرمایه گذاری گیلان

 

(یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها