شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۵۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آیا تولید تیلاپیا با اهداف اقتصاد مقاومتی همراه است؟!

کارشناسان کشاورزی بر این باورند تولید ماهی تیلاپیا با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

این روزها ماهی تیلاپیا در سبد غذایی خانوار جا خوش کرده است و این امر موجب شده تا سالانه میلیون ها دلار صرف واردات این محصول شود در حالی که که امکان تولید آن در مناطق کویری وجود دارد.

البته در میان واردات بالای این نوع ماهی اصرار و پافشاری سازمان شیلات موجب شده تا تولید تیلاپیا به  صورت پایلوت در 10 مزرعه سرپوشیده انجام شود تا در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ازخروج ارز برای واردات این مهمان ناخوانده به  سفره های ایرانی جلوگیری شود.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص وضعیت واردات تیلاپیا اظهار داشت:براساس تفاهنامه ای که با سازمان محیط زیست بسته شده، قرار است این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده بافق تحت نظارت سازمان به صورت تک جنسی تولید شود.

وی در پاسخ به این سوال که تیلاپیا رقیب قزل آلا در بازار داخل می شود، گفت: تیلاپیا رقیب قزل آلا نیست چرا که مصرف کنندگان تیلاپیا با قزل آلا متفاوت هستند .

صالحی با بیان اینکه قزل آلا بهترین جایگاه را در بازار مصرف داخل دارد، بیان کرد: با وجود تولید سالانه 140 هزارتنی قزل آلا در داخل و واردات 10 هزارتنی تیلاپیا، رقابت برای فروش این دوماهی منتفی است.

تولید کنندگان ماهی به افزایش کیفیت توجه کنند
 
همچنین حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه رقم تولید قزل آلا با واردات تیلاپیا قابل رقابت نیست، گفت:پرورش دهندگان قزل الا همانند چینی ها باید روی عرضه محصولات کار کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت به بازار عرضه نمایند.

وی به ضرورت افزایش رونق ماهی تیلاپیا نیز اشاره کردو افزود:این ماهی در سبد غذایی خانوار با استقبال زیادی روبرو شده است،بنابراین تولید کنندگان این محصول نیز ضمن بالا بردن تولید این محصول ،به تنوع و کیفیت آن نیز بابد توجه کنند.

 قزل آلا با تولید تیلا پیا نابود می شود

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان اینکه تیلاپیا از جمله ماهیانی است که از ارزش غذایی پایینی برخوردار است، گفت: از این رو نباید با حمایت از تولید این محصول به پرورش دهندگان قزل آلا  خسارت وارد کنیم.  

وی همچنین با اتقاد از اینکه تولید تیلاپیا در چارچوب اهداف اقتصادی نیز به شمار نمی رود، اظهارداشت: از این رو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید محصولاتی که صرفه  اقتصادی دارند، در اولویت تولید قرار گیرد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵) ۱۲:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها