شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۲۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آذربایجان علاقه مند به انتقال فناوری های دامی از ایران است

معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان علاقه مند به انتقال فناوری های دامی از ایران در راستای بهبود کیفیت ژنتیکی دامهای مولد است.

قالب عبدالعلی اف روز جمعه در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: آذربایجان غربی در تولید گاومیش و فناوری های برتر و جدید علمی در این زمینه دارای توانمندی های خاصی است و توسعه همکاری در این زمینه می تواند برای بخش دام آذربایجان مفید باشد.
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: این استان آماده سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها در بخش کشاورزی با جمهوری آذربایجان است و ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری دو کشور در بخش کشاورزی و دامپروری وجود دارد.
وی اظهار کرد: آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و این استان علاوه بر ظرفیتهای بالقوه موجود در بخش دام، در تولید سیب و انگور و اکثر محصولات کشاورزی دارای رتبه های برتر کشوری است.
کریم زاده با اشاره به وجود 9 میلیون واحد دامی در آذربایجان غربی گفت: نزدیک به 600 هزار راس دام سنگین در استان وجود دارد که این منطقه با دارا بودن حدود 82 هزار راس گاو میش رتبه نخست کشوری را به لحاظ جمعیت این گونه دامی به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی قطب مهم کشور در زمینه پرورش گاومیش به شمار می رود، افزود: این استان برای هر گونه همکاری و توسعه روابط مشترک در تمای زیر بخش های کشاورزی و صادرات با جمهوری آذربایجان آمادگی دارد.
بازدید از مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال و شمالغرب کشور واقع در ایستگاه جبل از دیگر برنامه های سفر معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان به شهرستان ارومیه بود.
کریم زاده در بازدید معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی جمهوری آذربایجان از مرکز اصلاح نژاد گاو میش شمال و شمالغرب کشور در ارومیه نیز گفت: انتخاب کلچه های ممتاز براساس برنامه P.T - performance test تولید و توزیع اسپرم منجمد گاومیش، توسعه شبکه تلقیح مصنوعی از جمله اهم فعالیتهای مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال و شمالغرب کشور در ایستگاه جبل به شمار می رود.
وی بیان کرد: توسعه آموزش و ترویج و افزایش سطح مهارتهای علمی و عملی پرورش دهندگان، حفظ و حراست ژنتیکی از اکوتیپ های برتر گاومیش کشور، شناسایی پتانسیلهای ژنتیکی گاومیش اصلاح نژاد، بهبود و افزایش تولید با استفاده از تکنیک های تلقیح مصنوعی، بهبود روشهای پرورشی و نظام بهره برداری در جهت تولید دام اقتصادی و مقرون به صرفه از اهداف فعالیت این مرکز است.
به گزارش ایرنا، دیدار قالب عبدالعلی اف از مراکز امور دام آذربایجان غربی با هدف توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه صادرات دام زنده گاومیش و انتقال تکنولوژی های فنی و مهندسی جدید تحقیقاتی در زمینه تولید اسپرم و اصلاح نژاد گاو میش انجام شد.
آذربایجان غربی با 9 میلیون واحد دامی سبک و سنگین و 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی جزو استانهای مهم کشور در تولید مواد غذایی به شمار می رود.
محصولات تولیدی در این استان علاوه بر تامین نیاز مردم منطقه شمالغرب به سایر استانها و کشورها نیز صادر می شود.
سیب و انگور از مهمترین محصولات باغی و گندم و چغندر قند از مهمترین محصولات زراعی این استان است.
آذربایجان غربی دارای یکهزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه است./ ایرنا
(شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها