دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۱۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بررسی دقیق فرآورده های خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی استان با هدف تامین سلامت غذا

آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی استان بررسی دقیق فرآورده ها خام دامی در آزمایشگاه دامپزشکی استان را با هدف تامین امنیت غذایی عهده دار است.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب در آخرین روز از هفته دولت افزود: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با دارا بودن تجهیزاتی همچون دستگاه هائی با فناوری پیشرفته GC ،GC MASS، HPLC،ATOMIC ABSORBTION به عنوان مرجع سم شناسی در زمینه پایش باقیمانده سموم در فرآورده های خام دامی در کشور می باشد و انجام آزمون های تعیین میزان سموم، آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین در کل فراورده های خام دامی در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی انجام شده و نیز بررسی آلودگی های میکروبی بیماریزا در انسان و فساد فرآورده های خام دامی در این آزمایشگاه انجام می گردد. از فعالیت های دیگر آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تعیین نوع گوشت موجود در فرآورده های غذائی است که با روش های جدید ژنتیکی (PCR) بر روی DNA استخراج شده از نمونه انجام می گردد و می تواند انواع گوشت حیوانات موجود در انواع نمونه های گوشتی را به دقت تعیین نماید.
دکتر مجید روحانی نژاد گفت: آزمایشات سم شناسی شامل ردیابی میزان باقیمانده  تعداد 20 نوع ترکیب سم ارگانوکلره شامل DDT و ایزومر های آن ( گرچه امروزه استفاده نمی شوند ولی به دلیل پایداری بسیار زیاد در خاک قابل ردیابی می باشند)، لیندن، آلدرین، دی آلدرین و ... تعداد 10 ترکیب از سموم ارگانو فسفره  رایج و پر مصرف که امروزه استفاده زیادی در کشاورزی و دامپزشکی دارند شامل دیازینون و کومافوس و مالاتیون.... و تعدادی از سموم رایج از دیگر خانواده ها شامل سایپرمترین (که به میزان زیادی در حشره کش های خانگی و دامپزشکی وجود دارند) و کارباریل و ده ها سم دیگر در فرآورده های خام دامی می باشد که با تکنیک های دقیق و روز دنیا قابل انجام می باشد.
وی از طرح ملی پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در فرآورده های خام دامی  نیز به عنوان طرحی محوری در زمینه تامین امنیت غذایی شهروندان یاد کرد و افزود: طی دهه های خیر، با گسترش صنعت و فن آوری،‏ مصرف افزودنی ها، آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها در تولید مواد غذایی روند رو به تزایدی داشته است لذا سازمان دامپزشکی روش‌ها و برنامه‌های مختلف استانداردی برای ارزیابی مخاطرات بهداشتی و  باقیمانده‌های دارویی ارائه کرده است که یکی از مهمترین برنامه های سازمان دامپزشکی در جهت ارزیابی مخاطرات موجود در مواد غذائی با منشا دامی، طرح ملی پایش باقیمانده دارو، سموم و فلزات سنگین در فرآورده های خام دامی می باشد که در این برنامه ملی پایش از سال 1388 تاکنون در هفت فرآورده خام دامی شامل شیر، گوشت قرمز، مرغ، عسل، تخم مرغ، ماهی سرد آبی و گرمابی باقیمانده های دارو، سموم و فلزات سنگین و مواد شیمیایی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان ساخت: به منظور ارتقای سطح بهداشت جامعه و در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر کنترل کیفیت محصولات خام دامی نظیر شیر، ماهی، عسل، تخم مرغ ، گوشت سفید و قرمز پایش های دوره ای جهت ارزیابی میزان باقیمانده دارو و سموم و فلزات سنگین در این فرآورده ها طراحی و برنامه ریزی شده است.
روحانی نژاد اظهار داشت: از ابتدای سال 93 در راستای انجام طرح پایش ملی ارزیابی باقیمانده های سموم و فلزات سنگین در 7 فرآورده خام دامیNRP 92،  در مجموع تعداد 16500 آزمون اولیه به روش ELISA و با دستگاههای GC وATOMIC   انجام گرفت و بیش از 1000 آزمون تاییدی با دستگاه ATOMIC , GC-MASS  نتایج حاصله را تایید نمود.
(دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵) ۱۴:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها