شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۱۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انتقاد به واردات بی‌رویه واکسن‌ دام و طیور

رئیس موسسه تحقیقات واکسن‌ و سرم سازی رازی گفت: از سال آینده تکنولوژی تولید واکسن را طی فرآیندی به بخش خصوصی داخلی واگذار می‌کنیم.

حمید کهرام بعد از ظهر امروز در نشست خبری به دستاوردهای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اشاره کرد و گفت: به دنبال تجاری سازی محصولات موسسه رازی هستیم و برای سال آینده محصولات رازی را تجاری کرده و به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: امکانات، ساختار و تجهیزات این موسسه هیچ کدام واگذار نمی‌شود، بلکه تکنولوژی تولید واکسن به بخش خصوصی واگذار می‌شود. به عنوان مثال از بهمن ماه سال گذشته در راستای تولید واکسن تب برفکی با بخش خصوصی در استان کردستان وارد عمل شده و واکسن تب برفکی در این استان تولید می‌شود.

کهرام با اشاره به پیشینه ۹۰ ساله تولید واکسن در ایران، خاطرنشان کرد: حتی برای نحوه واگذاری تکنولوژی واکسن به بخش خصوصی در شورای خبرگان موسسه رازی سندی را تهیه کردیم.

وی همچنین از ارزش‌گذاری فناوری موسسه رازی در راستای براورد هزینه تمام شده تولید هر واکسن خبرداد و افزود: طی این سالها سوالی که مطرح بود، این بود که چقدر برای تولید هر واکسن هزینه می‌شود که به نسبت آن قیمت تمام شده برآورد شود.

وی اظهار امیدواری کرد، تا در حوزه واکسن تب برفکی از سال آینده برای صادرات این محصول برنامه‌ریزی شود، چرا که ایران جزء 10 کشور تولیدکننده واکسن در دنیا است.

رئیس موسسه تحقیقات سرم و واکسن‌سازی رازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفته می‌شود با کمبود واکسن فلج اطفال در بازار مواجهیم و علت آن چیست، این گونه توضیح داد که چند سالی است واکسن فلج اطفال به دو گونه خوراکی و تزریقی موجود است که از سی و چند سال گذشته نوع خوراکی آن همواره توسط این موسسه تولید شده و اثربخشی خود را داشته است، به گونه‌ای که حتی یک مورد فلج اطفال را هم در کشور شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: اما در کشورهای همجوار همچنان فلج اطفال بروز و ظهرو دارد و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی باید واکسن‌های خوراکی فلج اطفال تا سال 2018 جای خود را به واکسن‌های تزریقی فلج اطفال که حاوی ویروس کشته شده هستند، بدهند.

به گفته کهرام، اینکه گفته می‌شود کمبود واکسن فلج اطفال در بازار وجود دارد، درست نیست، چرا که مدل خوراکی آن به وفور در دسترس است و تنها در مدل تزریقی این کمبود وجود دارد، البته ما در حوزه تولید این واکسن در بخش تزریقی فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم که در مرحله تولید آزمایشگاهی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به واردات بی رویه واکسن به ویژه واکسن‌های دام و طیور انتقاد کرد و گفت: با آنکه میزان تولید ما در این زمینه به حد کفایت است، اما تعجب می‌کنیم که چگونه سازمان دامپزشکی در سال اقتصاد مقاومتی و وقتی مقام معظم رهبری مدام بر این نکته تاکید دارند که باید از تولید داخل حمایت شود، مجوز واردات انواع واکسن دام و طیور را صادر می‌کند.

رئیس موسسه تحقیقات سرم و واکسن‌سازی رازی گفت: 60 شرکت وارد کننده واکسن فعال‌اند که از کشورهای پیشرفته‌ای چون فرانسه تا کشورهایی همچون کرواسی واکسن دامی وارد کرده و در مرغداری‌ها به فروش می‌رسانند، در حالی که آزمایشات ما نشان می‌دهد که کیفیت واکسن‌های موسسه رازی تا 80 درصد موارد بهتر از مشابه وارداتی است./ فارس
(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها