جمعه / ۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۰۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تیلا پیا جای قزل آلا در بازار ایران را تنگ نکرده است/ خاویار ایرانی بی رقیب دردنیا

رئیس سازمان شیلات گفت: واردات تیلاپیا محدود است و بر میزان تقاضای سایر آبزیان از جمله قزل آلا تاثیر گذار نیست.

خاویار ایرانی از لحاظ پرسود بودن می تواند  جایگزین  مناسبی برای  صادرات نفت باشد اما متاسفانه این روزها  بازار کم رونقی را تجربه می کند چرا که چشم بادامی ها  با پرورش مولد های ایرانی پا در کفش ما کردند و اقدام به عرضه این محصول نموده اند و جا را برای محصولات ایرانی دربازارهای هدف جهانی تنگ کرده اند.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روند تولید خاویار پرورشی، اظهار داشت: از سال 2015 میلادی صید تجاری دریای خزر درپنج کشور حاشیه دریا ممنوع اعلام شده و تنها صید ماهیان خاویاری برای اهداف تحقیقاتی انجام می شود.

وی با اشاره به روند تولید خاویار پرورشی، گفت: با توجه به سرمایه گذاری شرکت های خصوصی روند تولید خاویار پرورشی صعودی است به گونه ای که پیش بینی می شود امسال تولید خاویار  به نسبت سال گذشته 50 درصد افزایش یابد.

صالحی  با اشاره به میزان صادرات خاویار، ادامه داد: براساس آمار رسمی گمرک سال گذشته یک تن خاویار پرورشی به اروپا،حوزه خلیج فارس صادر شده که این رقم امسال به یک و نیم تن خواهد رسید.

رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: در دو ماه اخیر تفاهم نامه ای میان سازمان شیلات و استانداری های گیلان، مازندران و گلستان به منظور ایجاد 100 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری به امضا رسید که امیدواریم در سال جاری حداقل در 20 مزرعه کار عملیاتی شروع شود .

گفتنی است که پرورش ماهیان خاویاری از جمله برنامه های سازمان شیلات است که در دستور کار قرار گرفته و بدین منظوربرخی سرمایه گذاران با این هدف وارد عمل شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کیفیت خاویار چینی در مقایسه با خاویار ایرانی بیان کرد: خاویار دریای خزر تنها در  سواحل کشور ما یافت می شود از این رو براساس نظرات تولیدکنندگان قزل آلا به ویژه اروپا خاویار چینی قابل رقابت با خاویار ایرانی نیست.

وی در ادامه یادآور شد: گرچه مولدین ماهیان خاویاری دریای خزر به کشورهای دیگر منتقل شده اما قیمت، کیفیت خاویار چینی با ایرانی قابل مقایسه نیست.

صالحی بیان کرد: در خصوص عرضه مستقیم محصولات و ساماندهی بازار عرضه اقداماتی در دستور کار سازمان قرار گرفته و بدین منظور تفاهم نامه با استانداران شهرهای بزرگ و توریست پذیر برای برگزاری نمایشگاه های عرضه به امضا رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: در نیمه دوم سال نمایشگاه های مستقیم عرضه آبزیان در استان های مرکزی، مازندران، آذربایجان شرقی و اردبیل برگزار خواهد شد گرچه نمایشگاه ها عرضه و پخت ماهی تا کنون در برخی استان ها ایجاد شده است.

 بی تاثیری واردات تیلاپیا در بازار قزل آلا

وی در خصوص میزان تولید آبزیان عنوان کرد: مجموع تولید آبزیان سال گذشته حدود یک میلیون تن بوده که 400 هزار تن از این میزان آبزیان پرورشی و 140 هزار تن  آن به تولید قزل آلا اختصاص دارد که بیش از 97 الی 98 درصد آن در داخل مورد استفاده قرار می گیرد.

صالحی با اشاره به میزان واردات تیلاپیا یادآور شد: سال گذشته حدود 11 هزار تن تیلا پیا به ارزش هر کیلو 4 دلار به کشور وارد شده که این رقم تنها 6 الی 7 درصد مجموع تولید قزل آلا است که از منظر اقتصادی بعید است که این میزان برتقاضای سایرآبزیان تاثیر گذار باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تعرفه واردات تیلاپیا خبر داد و گفت: سازمان شیلات به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی امسال تعرفه قزل آلا را 100 درصد افزایش داده که این امر موجب شده واردات تیلا پیا در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته 15 الی 20 درصد تقلیل یابد.

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به این سوال که برخی تولید کنندگان قزل آلا معتقدند واردات بی حد و حصر تیلا پیا آسیب جدی به تولیدشان وارد کرده، تصریح کرد: براساس تحقیقات  اساتید و سازمان شیلات طعم و مزه ماهی قزل آلا جایگاه ویژه ای در استان تهران و سایر استان ها دارد ، در کنار این امر ماهیان تیلا پیا نیز مشتریان خاص خود را دارد و اگر ذره ای احساس کنیم که واردات تیلاپیا بر تولید قزل آلا اثر گذار خواهد بوددر این خصوص اقداماتی انجام خواهیم داد.

صالحی عنوان کرد: امیدواریم باتوافقی که میان سازمان شیلات، محیط زیست و استانداری یزد صورت گرفته به زودی ماهیان تیلاپیا در کشور تولید شود تا از میزان واردات آن کاسته شود./ باشگاه خبرنگاران جوان
(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها