شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۹۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دامپزشکی‌ها نقش پررنگی در کنترل زئونوزها دارند

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر این‌که دامپزشکی‌ها نقش پررنگی در کنترل زئونوزها دارند، گفت: بیش از 30 نوع بیماری عفونی در دنیا هست که منشاء بسیاری از آن‌ها به‌خاطر تعامل بین انسان و حیوان است.

محمدباقر حاج‌کاظمی  با بیان این‌که بیش از 60 درصد از بیماری‌های عفونی، ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، اظهار کرد: 75 درصد از بیماری‌های نوپدید منشاء حیوانی دارند و بسیاری از آن‌ها می‌توانند باعث مرگ شده و به سرعت منتشر شوند؛ در واقع، مقوله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار چالش برانگیز است و تهدیدی برای سلامت و اقتصاد انسان به شمار می‌رود.

این مسئول ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مرس، ابولا، زیکا و سارس از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار می‌رود و حتی برخی معتقدند که بیماری ایدز برای نخستین‌بار از حیوان به انسان منتقل شده، در حال حاضر نیز یکی از بیماری‌های مهم قابل انتقال بین انسان و حیوان که باید مورد توجه جدی مسئولان اجرایی و سیاسی کشور باشد ، بیماری بروسلوز است که باید به صورت ویژه تحت مقابله قرار گیرد.

وی افزود:کنترل بیماری بروسلوز در جمعیت دام آلوده، اقدامی ضروری، میان‌مدت و هزینه‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی‌شده (5 ساله) دارد. البته دامپزشکی استان علاوه بر اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و کنترل بیماری‌های مختص دام، برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نیز برنامه‌های متعددی اجرا می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان واکسیناسیون دام‌ علیه بیماری مشترک، نمونه‌گیری و آزمایش دام‌ها به منظور شناسایی و حذف دام بیمار و یا حامل بیماری‌های مشترک، نظارت بهداشتی بر سلامت محصولات دامی در کشتارگاه‌ها و مراکز فرآوری و بسته‌بندی، همچنین پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های حذف‌شده را عنوان کرد.

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در بسیاری از جوامع، انسان و حیوان در مجاورت هم زندگی می‌کنند ، ممکن است شرایطی پیش آید که کنترل بیماری در افراد انسانی فقط از طریق کنترل بیماری در حیوانات امکان‌پذیر باشد؛ چراکه می‌توان با مشاهده علایم اولیه و کنترل عامل عفونت در حیوانات، از انتقال بیماری به انسان جلوگیری شود. به همین‌خاطر می‌توان به صراحت گفت که دامپزشکی‌ها پررنگ‌ترین نقش را در کنترل زئونوزها ایفا می‌کنند و تحقق این مهم، همکاری و هماهنگی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی را می‌طلبد./ ایسنا
(شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها