سه شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۹۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
دبیر انجمن صنایع طیور ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد

دولت اگر به مرغداران کمک نمی کند، دخالت هم نکند

فارغی گفت: در دوماه گذشته، وضعیت مرغداران بحرانی بوده است. در این مدت، قیمت مرغ 10 تا 15 درصد زیر قیمت اصلی عرضه می شد. حتی در سال 94، صنعت مرغداری 2 هزار میلیارد تومان ضرر متحمل شد.

 صنعت مرغ همچنان مشکل دارد. البته که چند ماه پیش، مسایل و مشکلات آن بیشتر بود و حالا بهتر شده است. اما تا قیمت مرغ به مقداری بالا می رود، داد مصرف کننده در می آید که گران فروشی رخ داده و مرغ نباید این میزان فروخته شود. در طرف مقابل هم زمانی که قیمت کاهش پیدا می کند، این مرغداران هستند که ضرر می کنند و سعی می کنند به هر طریقی خود را از بدهی و ضرر و زیان نجات دهند. به هرحال، به گفته فعالان این بخش، هزینه مرغ برای فعالان این بخش حدود 7500 تا 8000 تومان است. یعنی در این قیمت است که آنها ضرر نمی کنند. اما در دوره های زیادی، قیمت مرغ پایین تر از این بوده است. به هرحال مسایل و مشکلاتی زیادی روی قیمت مرغ اثر می گذارد. مواردی از جمله قیمت طیور تا واردات آن تا دستمزد کارگر و تورم.

 غلامعلی فارغی، رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن صنایع طیور ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران در باره مسایل و مشکلات مرغ اعلام کرد: قیمت مرغ در حال حاضر کاملا منطقی است.

به گفته فارغی، چند وقت پیش، یعنی در دوماه گذشته، وضعیت مرغداران بحرانی بوده است. او ادامه داد: در این مدت، قیمت مرغ 10 تا 15 درصد زیر قیمت اصلی عرضه می شد. حتی در سال 94، صنعت مرغداری 2 هزار میلیارد تومان ضرر متحمل شد.

براساس صحبت های دبیر انجمن صنایع طیور ایران، این مقدار یعنی دو هزار میلیارد تومان از این صنعت خارج و باعث تضعیف شدن بدنه صنعت مرغداری شده است.

این فعال اقتصاد همچنین تاکید کرد: این وضعیت ضرر و زیان مرغداران در سه ماه اول سال 95 ادامه داشت. اما الان وضعیت، رو به بهبود است. چرا که در حال حاضر، قیمت مرغ به مقداری بالا رفته و متعادل شده است. تقریبا از حدود اوایل تیرماه این بهبودی رخ داده است.

فارغی همچنین گفت: البته این متعادل بودن مشروط بر این است که شرکت پشتیبانی با عرضه نابهنگام عرضه مرغ، این بازار را بهم نریزد. همین شرکت پشتیبانی سال گذشته هم با این اقدامش باعث عدم تعادل در بازار شد.

براساس گفته های فارغی، زمانی که بنگاه ها ضرر می کنند، مسئولان به روی خود نمی آورند. دولت هم تا به حال کمکی نکرده است. او ادامه داد: البته ما راضی هستیم که دولت کمک نکند، از آن طرف هم دخالت نکند و بازار را به بهم نریزد. تا به امروز هم به تمام ارگان ها و سازمان ها درباره مسایل و مشکلات این صنعت نامه نگاری کرده ایم.
(سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها