چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۶۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تشریح مشکلات بازار جهانی خاویار ایران/ خاویار چین قابل مقایسه با نمونه ایرانی نیست

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: ناقص بودن زنجیره تولید در بخش میگو و وجود اشکالات اساسی در تولید و تجارت این محصول بزرگ‌ترین مشکل برای توسعه صنعت میگوی کشور است. زنجیره تولید وجود ندارد و محصولات در مجتمع‌های خاصی به‌صورت انبوه تولید نمی‌شود و مشتریان خارجی امکان خرید یک‌جای محصول را ندارند که همین امر بازار این محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

علی‌اکبر خدایی-دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران- در خصوص وضعیت صادرات آبزیان در سه ماهه اول سال جاری بیان داشت: ارزش صادراتی آبزیان نسبت به سال گذشته با رشد 17 درصدی همراه بوده است.18 هزار و 170 تن آبزیان صادر شده است که این رقم در سال گذشته  12 هزار و 380 تن بوده است.

او افزود: یکی از محصولات دریایی که در سه ماهه اول سال با کاهش صادرات مواجه شده، میگو است که میزان صادرات آن 50 درصد کاهش یافته است؛ بطوری که در سال گذشته 950 تن صادر شده؛ اما در سه ماهه اول سال جاری این رقم به 410 تن کاهش یافته است؛ چراکه در سال گذشته تمام موجودی انبار صادر شده است و چون این محصول در انبارها موجود نبود، صادرات کاهش یافته است؛ اما در سایر بخش ها صادارت خوراک آبزیان وغذای ماهی با رشد مواجه بوده است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل توسعه صنعت میگوی کشور چیست، بیان داشت: ناقص بودن زنجیره تولید در بخش میگو و وجود اشکالات اساسی در تولید و تجارت این محصول بزرگ‌ترین مشکل برای توسعه صنعت میگوی کشور است. زنجیره تولید وجود ندارد و محصولات در مجتمع‌های خاصی به‌صورت انبوه تولید نمی‌شود و مشتریان خارجی امکان خرید یک‌جای محصول را ندارند که همین امر بازار این محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه چین در کپی و تولید محصولات دیگر کشورها سردمدار است و به بخش کشاورزی ایران نیز ورود پیدا کرده است آیا خبرهایی مبنی بر تولید خاویار ایرانی در چین صحت دارد یا خیر، بیان داشت: چینی ها قبل از ایران آغاز به تولید خاویار پرورشی کرده‌اند؛  اما مساله این است که گونه خاویار آنها به شکلی است که با حجم بالا تولید می‌شود و کیفیت هم ندارد، هیچ کشوری قادر به تولید خاویار ایران نیست؛ بنابراین تولید خاویار پرورشی در چین صحت دارد و از ما هم جلوتر هستند؛ اما کیفیت محصولات آنان با تولید داخلی ایران قابل مقایسه نیست؛ حتی در قیمت خرید و فروش این محصول در بازارهای جهانی هم تفاوت وجود دارد؛ بطوری که خاویار چینی کیلویی 350 یورو؛ اما خاویار ایرانی 1800 یورو است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در پایان تاکید کرد: پتانسیل‌های تولیدی در آبزیان بالا است؛ به‌گونه‌ای که از تولید 110 میلیون تنی محصولات کشاورزی یک درصد تولید معادل 10درصد صادرات مربوط به محصولات شیلاتی است./ ایلنا
(چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها