چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۴۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مشکلات پرورش میگو به شیلات مربوط نیست!

"تیاب" یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های پرورش میگو در استان هرمزگان است که به گفته پرورش‌دهندگان، طی دو دهه اخیر با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیاری از نداشتن سند ملکی تا تلفات بالا، تولیدشان را ادامه داده‌اند و باوجود اینکه این سایت هنوز آلوده به بیماری لکه سفید میگو نشده، با ادامه وضعیت نابسامان فعلی احتمال شیوع این بیماری در آن وجود دارد اما مسئولان سازمان شیلات توجهی به این سایت نمی‌کنند و می گویند به ما مربوط نیست!

محمدرضا شاملو ، اظهار کرد: از ۱۷ سال گذشته که سرمایه‌گذاری و تولید را در این سایت شروع کردیم کانال آبرسان و زهکش‌های آن مشکل داشت، چرا که به دلیل بزرگ و طولانی بودن کانال، پسابی که باید به نقطه ای دور از دریا ریخته می‌شد دوباره به آب‌های ورودی سایت‌ برمی‌گشت و این یعنی آب ورودی سایت با بازگشت پساب به آن همواره آلوده بود که مشکلات زیادی برای پرورش‌دهندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پس از حدود دو دهه هنوز این سایت آسفالت نشده و پرورش دهندگان حتی آب شرب هم ندارند، افزود: به علت دمای بالا، شوری آب، بی کیفیتی بچه میگو و آلودگی آب که ناشی از بازگشت پساب‌های سایت به مسیر آب‌های ورودی است، سالانه بیش از ۵۰ درصد از بچه میگوهایی که از سوی پرورش دهندگان وارد استخرها می شود، از بین می‌رود و این تلفات باعث کاهش تولید می‌شود؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال در سال گذشته علی رغم ریختن ۳۰۰ هزار قطعه بچه میگو در چهار استخر ۲۰ هکتاری فقط ۱۳۰ هزار قطعه میگو آن باقی ماند و بقیه تلف شدند.

این پرورش دهنده میگو ادامه داد: این مشکلات باعث شده در سطح ۶۰ هکتار استخر فقط ۱۲۰ تن میگو تولید شود و همه دغدغه تولیدکنندگان این است که سایت تیاب مانند دیگر سایت های پرورشی آلوده به بیماری لکه سفید میگو نشود. اما مسئولان سازمان شیلات و دامپزشکی نسبت به این مسئله بی‌توجه‌اند و نمی‌دانند با آمدن این بیماری چه بلایی بر سر این سایت که ۱۳۰ شرکت در آن مشغول به کار هستند و تولیدکنندگان خواهد آمد.

افزایش بیش از ۶ برابری نرخ صدور سند برای مزارع میگو

شاملو تصریح کرد: علیرغم اینکه به سازمان شیلات ایران مشکلات زیر ساختی را گزارش و اعلام کرده ایم که باید این سایت بازسازی شود، مسئولان به ما می‌گویند که هیچ ربطی به ما ندارد و خودتان باید این کار را انجام دهید و تولیدکنندگان نمی‌دانند با دست خالی باید چه کار کنند، چرا که پرورش دهندگان میگو در این سایت هنوز پس از ۲۰ سال، سندی هم از اراضی خود ندارند که بتوانند با آن از تسهیلات استفاده کنند.

به گفته وی، برای صدور سند، ۲۶ میلیون تومان برای هر استخر از پرورش‌دهندگان طلب می‌شود در حالی که قبلا این مبلغ چهار میلیون تومان بوده است و از مسئولان خواسته‌ایم که به تولیدکنندگان تخفیف دهند و اگر بتوانند قیمت را تا حدود ۱۰ میلیون تومان نیز کاهش دهند، همه پرورش دهندگان برای گرفتن اسناد خود اقدام می کنند./ ایسنا
(چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها