جمعه / ۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۶
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۶۴۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فراورده های روغنی

بازار پررونق روغن زیتون در سطح جهان

روغن زیتون به عنوان یکی از اصلی ترین محصولاتی که از میوه زیتون تولید می شود، جایگاه قابل توجهی در سطح جهان یافته و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، تقاضای زیادی در سال های اخیر نسبت به آن پیدا شده است.

در این گزارش به معرفی مهم ترین تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان این ماده غذایی می پردازیم، ضمن اینکه میزان تولید جهانی روغن زیتون را نیز در سال های اخیر بررسی خواهیم کرد. همچنین از دیگر نکاتی که در این گزارش به آن پرداخته شده، اهمیت شرایط آب و هوایی در کشت محصولی مانند زیتون است که در نهایت بر روند تولید و قیمت گذاری روغن زیتون، به عنوان یکی از محصولات اصلی آن تاثیر خواهد گذاشت؛ طبق نظر محققان اقتصادی، چنین شرایطی باعث می شود قیمت جهانی روغن زیتون به طور سالانه در نوسان بوده و نرخ ثابتی نداشته باشد.

 بازار روغن زیتون به عنوان یکی از بخش های مهم تجارت مواد غذایی در جهان شناخته می شود که سریع ترین میزان رشد را طی سال های گذشته داشته است، به طوری که هر سال نیز نسبت به سال گذشته، رشد بیشتری را نشان می دهد.

 خواص مثبت زیادی که این ماده غذایی دارد، باعث افزایش توجه نسبت به آن شده و بسیاری از مردم به خاطر ارزش غذایی که این ماده دارد، به سوی آن گرایش پیدا کرده اند؛ حتی کشت زیتون نیز به عنوان یک فعالیت اقتصادی مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا باب شده است و در این میان کشورهایی مانند هند و برزیل که چندان شرایط مناسبی را برای کشت این ماده غذایی ندارند نیز شروع به سرمایه گذاری در این بخش کرده اند.

 با اینکه موفقیت زیادی نصیب  این کشورها نشده است، اما به هرحال چنین اقداماتی نشان  دهنده این نکته است که تجارت روغن زیتون به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای رو  به رشد جهانی شناخته شده است و ارزش اقتصادی فراوانی را در پی دارد.

 

بزرگ ترین تولیدکننده

اسپانیا به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و همچنین صادرکننده روغن زیتون در جهان به شمار می رود و کشور ایتالیا نیز در مقام دوم تولید و صادرات این محصول قرار دارد. جالب است بدانید تقریبا نیمی از روغن زیتون مصرف  شده در جهان را اسپانیا تولید می کند. از دیگر تولیدکنندگان برجسته این محصول نیز می توان به کشورهایی نظیر تونس و یونان اشاره کرد که از دیرباز، محصولا زیتون آنها در جهان معروف بوده است.

 

تولید جهانی روغن زیتون

تولید زیتون در سطح جهان به دلیل تغییرات آب وهوایی در نوسان است، به عنوان مثال در سال 2014 مقدار روغن زیتون تولید شده جهانی 2.560.000تن برآورد شده بود که در مقایسه با سال گذشته که 3.164.000تن بود، میزان تولید کمتر بوده و یک سقوط 19درصدی را نشان می داد. در اسپانیا نیز به عنوان رهبر بازار جهانی روغن زیتون، همین روند دیده می شود، به طوری که در سال 2014 یک سقوط 50درصدی در زمینه تولید زیتون، در این کشور دیده شده بود.

 آمار فوق بیانگر این نکته مهم است که قیمت گذاری محصولی مانند روغن زیتون به شدت تابع شرایط اقلیمی و آب وهوایی بوده و با توجه به مقدار تولیدی که در هر سال دارد، قیمت آن نیز در نوسان خواهد بود. بعد از اسپانیا که نخستین تولیدکننده بزرگ روغن زیتون در جهان است، کشورهای تونس، ایتالیا و یونان نیز از جمله تولیدکنندگان اصلی این محصول در سطح جهان محسوب می شوند. به عنوان مثال در سال 2014 میزان تولید کشور تونس حدود 260هزار تن بوده است که نشان دهنده قابلیت بالای این کشور در تولید این محصول است.

 

بزرگ ترین مصرف کنندگان روغن زیتون

جالب است بدانید دو کشور اسپانیا و ایتالیا به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان روغن زیتون نیز در جهان شناخته می شوند و ایالات متحده آمریکا نیز سومین مصرف کننده روغن زیتون در جهان محسوب می شود. همچنین جالب است بدانید که به خاطر ترویج الگوی مصرف روغن زیتون در جهان، شاهد افزایش رشد قابل توجهی از مصرف زیتون در کشورهای عضو بریکس (BRIC) هستیم.

 کشورهای گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که یک گروه از قدرت های اقتصادی نوظهور در جهان به شمار می روند. از طرفی به دلیل افزایش توصیه های سلامتی که درباره این ماده غذایی می شود و طبیعتا تقاضای مصرف آن را بالا می برد، دو کشور آسیایی هند و چین نیز در آینده ای نه چندان دور، در لیست بزرگ ترین مصرف کنندگان روغن زیتون قرار خواهند گرفت.

 به رسمیت شناختن فواید روغن زیتون و قرار دادن آن به عنوان یکی از مواد اساسی پخت وپز، از جمله دلایل اصلی گرایش به سوی این ماده غذایی در کشورهای مذکور است.

مترجم فهیمه خراسانی

(جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵) ۰۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها