سه شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۴۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گوشت خارجی در سفره‌های ایرانی جایی ندارد/افزایش 11 درصدی صادرات لبنیات

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات لبنی به بازارهای هدف در مقایسه با سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است.

حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ، با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز و صادرات دام اظهار داشت:  درسال جاری پیش بینی می شود که میزان تولید گوشت قرمز در مقایسه با سال گذشته با افزایش 20 هزار تنی به مرز 820 هزارتن  برسد.

وی با اشاره به افزایش ضریب خود اتکایی تولید گوشت قرمز طی برنامه ششم توسعه گفت: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده، امیدواریم که میزان تولید گوشت قرمز تا پایان برنامه ششم به حدود 900 هزار تن ودر چارچوب اقتصاد مقاومتی تا افق 1404 به مرز یک میلیون و 50 هزار تن برسد.

رکنی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز بیان کرد: در صورت تحقق تولید 820 هزارتن گوشت قرمز می توان گفت که 10 درصد نیاز واردات کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه با توجه به زیر ساخت های کشور در یک بازه زمانی ده ساله به دنبال کاهش واردات و خود کفایی محصول هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه مصرف افزود: سرانه مصرف گوشت در کشور به ازای هر نفر 10.5 کیلو است که این میزان تقریبا با میانگین سرانه جهانی برابری می کند.

گفتنی است که 9.5 کیلو از میزان سرانه مصرف در داخل  تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی در ادامه یادآور شد:  برخی گوشت ها که از نظر شرعی در کشور ما محدودیت دارد، در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که از این رو بخشی از نیاز پروتئینی کشور ما توسط گوشت سفید جبران می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: سرانه مصرف گوشت سفید در کشور حدود 27 کیلو است که این رقم تقریبا دو برابر میانگین مصرف جهانی است.

***استفاده از دام های دو منظوره افزایش تولید گوشت را به همراه دارد

وی با اشاره به راهکارها و برنامه های افزایش تولید گوشت قرمز گفت: برای تحقق افزایش تولید گوشت قرمز باید برنامه اصلاح نژادی و جایگزینی دام های پربازده با دام های کم بازده را در دستور کار خود قرار دهیم چرا که استفاده از دام های دو منظوره سمینتال، کمیت و کیفیت گوشت را افزایش می دهد.

رکنی ادامه داد: تامین منابع علوفه ای جدید همچون سر شاخه های نیشکرو بهتر کردن جایگاه های دامی، اصلاح و بهینه سازی واحد های موجود با اعطای تسهیلات به استان ها، تعدیل جمعیت دام های موجود و تعادل نسبی بین منابع با تولیدات از جمله اقدامات اساسی یگر درجهت افزایش تولید گوشت قرمز به شمار می رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های تعدیل جمعیت دام افزود: طبق برنامه های بالا دستی پیش بینی شده که سالانه 3 میلیون راس دام سبک تعدیل جمعیت شوند که البته تا کنون تنها موفق شدیم که سالانه تعدیل جمعیت یک میلیون راس را  داشته باشیم.

*** صادرات 400 هزار راس در سه ماه نخست سال

این مقام مسئول با اشاره به صادرات دام زنده اظهار داشت: فروش و صادرات دام زنده همچون گوسفند و بزبه حوزه خلیج فارس مزیت خوبی در کشور به شمار می رود، چرا که این امر موجب شده تا بخشی از تعادل واردات گوشت قرمز را با صادرات جبران نماییم.

معاون وزیر امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به روند صادراتی بیان کرد: طبق آمارگمرک در سه ماه نخست سال حدود 400 هزار راس گوسفند و بز صادر شده است.

*** تراز تجاری بخش دام وطیور مثبت است

وی با اشاره به صادرات مرغ گفت: در سه ماهه اول سال 23 هزار و 700 تن گوشت مرغ، 7 میلیون و 200 هزار قطعه جوجه یک روزه، 6 هزار و 300 عدد تخم مرغ نطفه دار، 12 هزار تن تخم مرغ خوراکی و بسیاری از محصولات فرعی دیگر همچون احشا مرغ، پشم، مو و... صادر شده که درنهایت مثبت شدن تراز تجاری بخش دام و طیور را در سه ماه اخیر به همراه داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموع تراز بازرگانی سه ماه نخست سال براساس آمار گمرک قریب177 میلیون و 899 هزار دلار مثبت رقم زده شده که امیدواریم با روند پرشتابی کار را ادامه دهیم.

***کاهش عملیات وزن لاشه نیاز به زمان دارد

رکنی با اشاره به کاهش وزن لاشه مرغ بیان کرد: طی یک سری جلسات هماهنگی با تشکل ها کارهای  مقدماتی در این خصوص انجام و آیین نامه های اجرایی تدوین و تحویل به استان ها شده است چرا که اعتقاد داریم که این امر ملی به هر شکلی باید انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: عملیات کاهش وزن لاشه باید به تدریج صورت گیرد تا هیچ گونه استرس و تنشی در بخش های مختلف زنجیره تولید اتفاق نیفتد و می توان گفت که بهبود ضریب تبدیل غذایی و کاهش هزینه های تولید از مهم ترین دستاوردهای این طرح است که انتظار داریم در مرداد ماه با هماهنگی های انجام شده عملیاتی شود.

گفتنی است که این امر باید به صورت تدریجی و در یک پروسه زمانی دو ساله رخ دهد تا نتایج خوبی برای کشور در برداشته باشد.

*** نرخ 700 تومانی  برای شیر خام مطلوب نیست

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ شیر خام در برخی استان ها 600 الی 700 تومان است، عنوان کرد: فروش شیر با این نرخ به هیچ عنوان مطلوب نیست و چنانچه این امر در استانی صورت گیرد لازم است که همکاران استانی نسبت به رفع آن به سرعت اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط نرخ شیر خریداری شده از سوی واحد های صنعتی هزار و 200 تومان است، گرچه اعتقاد داریم که این عدد باید به نرخ مصوب تنظیم بازار برسد.

رکنی با اشاره به کیفیت پایین برخی شیر های تولیدی بیان کرد: گاهی اوقات مشاهده شده که شیرهای تولیدی در فرآیند تولید نیاز به روند بازنگری در واحد های سنتی دارد چرا که کارخانجات فرآوری شیر، استانداردهای مشخصی برای خرید را مد نظر قرار می دهند.

گفتنی است که کارخانه ها ودامداران در راستای افزایش کیفیت محصول و حل مشکلات مذکور باید جلسات متعددی برگزار کنند و نسبت به رفع مشکلات و رعایت استانداردهای لازم هر چه سریع تر اقدام نمایند.

*** صادرات 74 هزار و 600 تن محصولات لبنی

وی با اشاره به صادرات لبنیات اظهار داشت: خوشبختانه در سه ماه نخست سال جاری حدود 74 هزارو 600 تن محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر شده که این رقم در مقایسه با سه ماه  نخست سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: با وجود شرایط سخت رقابت با کشورهای همسایه اما توفیقات خوبی را در زمینه صادرات محصولات لبنی به دست آورده ایم که امیدواریم صادرات دام و طیور به گونه ای پیش رود که ظرف سه سال آینده از کشور وارد کننده به صادرکننده تبدیل شویم.

*** درخواست هزارتن شیر خشک از سوی تجار روسی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه بازار روسیه برای محصولات لبنی بازار نسبتا بزرگی است، بیان کرد:صادرات محصولات لبنی به بازار روسیه پروتکل های بهداشتی سنگینی دارد که خوشبختانه کلیات آن به نتیجه رسیده به طوریکه حدود 2 الی 3 پالت صادرات از سوی برخی کارخانه های لبنی صورت گرفته است.

وی با اشاره به آنکه برخی واحد های لبنی به دنبال گسترش بازار صادرات محصولات خود به روسیه هستند، افزود: در حال حاضر از سوی بازار روسیه درخواست های جدیدی مبتنی بر صادرات بیش از هزارتن شیر خشک و پنیر صورت گرفته که در این خصوص با تجار روسی در حال تعامل هستند.

رکنی تصریح کرد:در این خصوص مذاکره میان دو دولت صورت گرفته و درنهایت پروتکل سبز برای کالاهای ایرانی قائل شدند و اصلاح تعرفه واردات مواد لبنی ایران نیازمند یک سری اقدامات اساسی است./ باشگاه خبرنگاران جوان
(سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها