شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۳۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سرمایه گذاری چین، فرانسه و نروژ در شیلات ایران بعد از برجام

رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام سرمایه گذاری چینی‌ها درخش شیلات در ۲ استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: شرکت فرانسوي آکولند در قشم سرمایه گذاری انجام داده و تولید "چشم تخم زده" و بچه ماهی می‌کند. شرکتی نروژی نیز به تازگی سرمایه گذاری داشته است.

 رئیس سازمان شیلات ایران  اظهار کرد:  برنامه وسیعی برای توسعه آبزی پروری در کشور وجود دارد و برای اجرای این برنامه نیازمند این هستیم از تمام فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های به روز دنیا استفاده کنیم.

حسن صالحی افزود:  بر اساس 2 برنامه توسعه‌ای  که برای آبزی‌پروری کشور تنظیم‌شده است باید تولید خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم و هزینه‌های تولید را کاهش داده  و بر روی گونه‌های باارزش افزوده بالا کار کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در این صورت بخش عمده‌ای از تولیدات داخلی کشور در بخش آبزیان به خارج کشور صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح قزل آلا، ماهیان خاویاری، میگو، ماهیان آزاد و گونه‌های با ارزش افزوده بالای خلیج‌فارس و دریای عمان (عمدتاً به‌صورت پروش در قفس) تولید می‌شود.

صالحی در واکنش به دلایل حضور هیئت اقتصادی فرانسه در ایران گفت:  این کشور مقام دوم تولید ماهی قزل‌آلای اروپا را دارد و ایران در سال‌های گذشته بخش زیادی از تخم چشم زده خود را از این کشور وارد کرده و توسعه روابط با این کشور برای ما مورد اهمیت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یاد آور شد:  فرانسه یکی از بازارهای خوب صادرات ماهیان خاویاری ما درگذشته بوده و بخش عمده خاویار ما به این کشور رفته است و امروز نیز با تولیداتی که در بخش ماهیان خاویاری داریم دوباره به دنبال احیایی بازار صادراتی خود در این کشور هستیم.

صالحی تاکید کرد:  صادرات میگویی ایران به فرانسه نیز درگذشته و زمان قبل از تحریم حجم بالایی از صادرات این محصول ما را تشکیل می‌داد اما در زمان تحریم‌ها این صادرات متوقف شد و بر اساس مذاکرات و نشست‌هایی که با نمایندگان فرانسه داشتیم درحال احیایی این بازار هستیم.

وی گفت:  بخشی از فعالین شیلاتی ایرانی، در کشور فرانسه در حال فعالیت هستند که این افراد در شرایط پس از اجرای برجام علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بازار ایران هستند.

صالحی در پاسخ به این سؤال" آیا شرکت‌های فرانسوی بخش شیلات که به ایران آمده‌اند تنها قصد فروش «تخم چشم زده» به ایران دارند یا سرمایه گذاری نیز انجام می‌دهند؟" گفت:  چند شرکت فرانسوی از جمله گلدن گلوپ، آکوا لند، بیومار و غیره شریک داخلی در ایران دارند و به سرمایه گذاری در ایران فکر می‌کنند.

وی افزود:  شرکت فرانسوی آکولند اکنون در قشم سرمایه‌گذاری انجام داده است و تولید چشم تخم زده و بچه ماهی برای پرورش ماهی در قفس را انجام می‌دهد.

صالحی تاکید کرد: هدف اصلی سازمان شیلات ایران آن است که شرکت‌های فرانسوی با مشارکت همتایان ایرانی خود و حتی به‌صورت مستقل در ایران سرمایه و تولید داشته باشند.

وی در خصوص برآورد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در شیلات ایران گفت: اکنون عددی در این ارتباط ندارم اما به طور مشخص باید اذعان داشت که با چینی مشارکت داشته‌ایم  و آنها در 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان سرمایه گذرای خود را شروع کردند و با نروژی‌ها و فرانسوی نیز فعالیت‌ها  شروع‌شده است.

صالحی در پایان گفت: با شرکت‌های کانادایی که عمدتاً ایرانی‌های مقیم این کشور هستند، نیز مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری در ایران شروع‌شده است./ تسنیم
(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۴:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها