یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۲۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
عضو صندوق ملی دام در گفت و گو با فودنا مطرح کرد:

دامداران، اقشار آسیب پذیر تولید هستند

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه جهت حمایت از دامداران سنتی و عشایر طرح مرتع داری و اداره عشایری در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است، اظهار کرد: این طرح به دامداران سنتی و عشایری جهت چرای دامی کمک می کند.

الله یار ولیزاده گفت: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی همچنان شاهد جلوگیری از چرای دامداران سنتی و عشایری در مازندران هستیم و آن  ها نمی توانند به صورت سابق فعالیت داشته باشند. وی دامداران کوچ روی مازندران را جزو دامداران عشایری دانست و خاطر نشان کرد: طبق قانون، عشایر می توانند حداکثر استفاده از محیط زیست را داشته باشند حال چرا ادراه کل منابع طبیعی جلوی آن ها را می گیرد.

 این تولیدکننده دامی گفت: اگر به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم و برای آن قانون وضع می کنیم پس چرا در عمل اتفاقی رخ نمی دهد.

وی افزود: تنها بخشی که تحریم نتوانست تاثیر به خصوصی داشته باشد،کشاورزی و دامداری بوده است اما از طرف دولت ها هیچ حمایتی نشده است.

 وی دامداران سنتی و عشایری را اقشار آسیب پذیر در تولید دامی دانست و گفت: وقتی من به عنوان مسئول عالی صنفی کشوری نتوانم مشکلم را حل کنم و به مطالباتم برسم چگونه یک دامدار سنتی و عشایری ی تواند به مطالباتش برسد با آن که آگاهی از قانون ندارد. وی در طرح سئوالی گفت: جلوی کسانی را به بهانه حفظ منابع طبیعی می گیرند که اجدادشان حافظ منابع طبیعی بوده و حالا برچب تخریب کنندگان طبیعت به آن ها می زنند. ولیزاده افزود: دامداری که آنقدر به مرتع خود حساسیت دارد که نمی گذارد دامدار غیر پروانه دار وارد محوطه شود و همکاری شایانی با اداره منابع طبیعی دارد چرا حق زندگی را از او می گیرند. مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت: ما منکر قانون نیستیم اما سئوال این جا است که آبا نباید قانون بر مبنای عرف تنظیم گردد؟

 عضو هیئت مدیره صندوق ملی، تولیدکنندگان دامی را تابع قانون دانست و گفت: در وضع قانون و اجرای آن باید اخلاق رعایت شود و منافع دامداری که در صف اول جنگ اقتصادی است در نظر گرفته شود اما شاهد سنگ اندازی در مقابل تولیدکنندگان دامی هستیم. وی جلوگیری از چرای دام در مراتع را خلاف اقدام و عمل بیان شده از سمت رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دامدار بدون توقع با کمترین سود و تحمیل بیشترین مشکلات، نیاز کشور به پروتئین و لبنیات را تامین می کند آیا زمانش نرسیده که قدر و منزلت این زحمتکشان بی منت را بدانیم.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه این تشکل صنفی یکی از فعال ترین نهادهای بخش خصوصی درپیگیری مطالبات دامداران استان می باشد، اظهار کرد: اتحادیه صنعت دامپروری مازندران جهت کاهش بخشی از هزینه تولید دامداران در نهاده های دامی، سال گذشته بیش از 27 هزار تن اقلام ارزان قیمت همچون جو و ذرت را از صندوق ملی دام به صورت مدت دار و بدون سود در اختیار تولیدکنندگان زیر مجموعه خود قرار داد. ولیزاده افزود: در این راستا بیش از 15 هزار تن سبوس ارزان قیمت در اختیار 21 تعاونی زیر مجموعه اتحادیه صنعت دامپروری مازندران قرار گرفت. وی این تشکل صنفی را پیش رو در مبارزه با تب برفکی و اطلاع رسانی در نحوه برخورد و درمان آن دانست و گفت: از طریق صندوق ملی دام کشور اعتبار تهیه واکسن مورد نیاز دامداران تامین و از طریق اتحادیه مرکزی  در اختیار نمایندگان تشکل ها قرار داده شد.  وی افزود: اتحادیه صنعت دامپروری نقش به سزایی در پیشگیری این بیماری در مازندران داشته است.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران در بخش دیگری از سخنانش به واردات قوچ رومانف فرانسوی اشاره کرد و گفت: جهت اصلاح نژاد دام و چندقلوزایی چند راس قوچ رومانف فرانسوی با اعتبار یک میلیارد ریال از محل سرمایه اتحادیه صنعت دامپروری وارد استان مازندارن شد و در اختیار دامداران قرار گرفت. وی افزود: این چند راس قوچ رومانف فرانسوی هم اکنون در اختیار اتحادیه صنعت دامپروری و در یکی از دامداری های صنعتی ساری قرار دارند. مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران ، آموزش دامداران را از مهم ترین عملکرد این تشکل صنفی دانست و خاطر نشان کرد:  نحوه مصرف غذای کامل دام (کنستانتره دامی) در قالب کارگاه آموزشی به 500 نفر از دامداران در سراسر استان آموزش داده شد. ولیزاده از فعالیت کمیته نظارت بر تولید کنستانتره در استان خبر داد و گفت: با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت دام و نماینده حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران  و نمایندگان تشکل ها، اولین جلسه این کمیته در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. وی گفت: جهت تسهیل در مراودات اداری نماینده اداره کل بازرسی استان نیز در جلسات بعدی کمیته شرکت خواهد کرد. رئیس هیئت مدیره صنعت دامپروری همگام کشور گفت: این کمیته بر تولید خوراک دام در کارخانجات و توزیع بین دامداران نظارت خواهد کرد تا کنستانتره با کیفیت و ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار گیرد. وی در پایان گفت: فعالیت های تاثیرگذار اتحادیه صنعت دامپروری مازندران موجب شد تا این اتحادیه به عنوان رئیس اتحادیه سراسری صنعت دامپروری همگام کشور انتخاب شود و به عضویت هئیت مدیره صندوق ملی دام در آید

(یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها