یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۲۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
گزارش فودنا از مهم ترین مطالبات اتحادیه زنبور داران مازندران

بیمه تامین اجتماعی ، اختصاص سر فصل اعتباری و آزاد سازی واردات زنبور ملکه

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه دولت در برنامه های اعتباری خود سرفصلی برای حمایت از تولید عسل و زنبورداران ندارد، اظهار کرد: عملا زنبورداری در حاشیه ی دام و طیور گم شده و جایی برای اعلام موجودیت ندارد.

وی تولید زنبورداران را دچار نوسانات زیادی دانست که نیازمند حمایت مالی است و تصریح کرد: تلفات زمستانی، بیماری های ناشناخته و رشد منفی زنبورداری در جهان که وضعیت آن در ایران نیز بدتر می باشد موجب شد که بسیاری از زنبورداران هر ساله در زمستان  30 تا 40 درصد از زنبورهایشان را از دست بدهند. سید محیی الدین میرمحمدی گفت: وجود سرفصل اعتباری و اختصاصی در قالب سرمایه در گردش و تسهیلات زود بازده موجب می شود تا برخی از نیازهای مالی زنبورداران تامین گردد. وی توجه به زنبورداران در بین دولتمردان را نوعی نگاه سلیقه ای دانست و گفت: با توجه به اینکه سر فصل اعتباری تعریف شده ای برای پرورش زنبور عسل وجود ندارد هر سال باید تلاش کنیم تا در معاونت بهبود تولیدات دام و طیور اعتبارهای محدودی را دریافت کنیم . میرمحمدی گفت:  نگاه حمایتی به زنبورداری تبدیل به تشخیص مدیر است تا قانون، یعنی در یک استان ممکن است مدیری آشنا به اهمیت زنبورداری باشد و در برنامه های اعتباری خود به زنبورداران اهمیت دهد و در استانی دیگر شاهد آن باشیم که اصلا بودجه اختصاص نمی یابد. مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران گفت: در سه سال اخیر هیچ گونه تسهیلاتی به بخش زنبورداری تعلق نگرفته در صورتی که زنبورداران در استان مازندران بیش از 5 هزار واحد زنبورداری دائر کردند که اشتغال بیش از 7 هزار نفر را شامل می شود.

وی گفت: تولید عسل و پرورش زنبور یکی از نمودهای اقتصاد مقاومتی است که می توان با کمترین سرمایه  یک واحد تولیدی با ارزش افزوده بالا را  بوجود آورد.

*وارادات زنبور ملکه ازاد گردد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران با بیان اینکه 20 سال پیش مرکز تحقیقات علوم دامی کشور با خرید هزار کلونی زنبور و نمونه برداری از 5 استان کشور به دنبال احیای نژاد زنبور ملکه ایرانی به نام مدا می باشد، اظهار کرد: این نژاد زنبور ملکه مربوط به دوران مادها در ایران است که جهت اصلاح ژنتیکی زنبورداران ایرانی اقدام به ایجاد مرکز تخصصی جهت اصلاح نژاد این زنبور ملکه ایرانی کردند. ایمانی گفت: در 17 سال گذشته چهاردهمین نسل از ملکه مدا در این مرکز اصلاح نژاد تولید شده که در دو مرحله در سال های 85 و 95 به صورت محدود در بین زنبورداران توزیع شد. وی گفت: دولت جهت حمایت از این فعالیت تحقیقاتی، واردات زنبور ملکه را از دیگر کشورها ممنوع اعلام کرده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران، اصلاح نژاد زنبور ملکه ایرانی را حرف و شعار خوبی دانست و گفت: باید دانست این مهم یک فعالیت تحقیقاتی است و ممکن است سال ها به طول بیانجامد برای مثال کشور آلمان 50 سال تحقیق کرد تا توانست نژاد اصیل زنبور ملکه آلمانی را بوجود آورد در صورتیکه ما در سال هفدهم تحقیق هستیم و به نتیجه نرسیده ایم و ممکن است تحقق این مهم50 سال طول بکشد.

ایمانی در ادامه گفت: چرا ما برای آن که یک امر تحقیقاتی جواب بدهد یک نسل از تولیدکنندگان را باید فدا کنیم که یک تحقیق نتیجه بدهد یا ندهد. وی گفت: در حال حاضر نیازمند واردات زنبور ملکه جهت تولید زنبورهای با کیفیت هستیم تا بتوانیم در تولید عسل افزایش بهره بری داشته باشیم. رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که دولت منطقه ای قرنطینه ایجاد کند و به هیچ زنبورداری نیز اجازه فعالیت در آن منطفه ندهد تا تحقیق در مورد زنبور ملکه ایرانی و حفظ ذخیره ژنتیکی صورت گیرد. وی افزود: دولت در این زمینه هزینه و بودجه تعیین کند تا این گونه هم ذخیره ژنتیکی و تحقیقات مربوط به آن حفظ شود و هم زنبورداران بتوانند از نژادهای بهتر زنبور ملکه وارداتی بهره ببرند. ایمانی گفت: وقتی ما ملکه اصلاح شده داشته باشیم تولید ما خروجی بیشتری دارد، وقتی تولید بیشتر باشد یقینا ارزآوری بیشتری به همراه خواهد داشت. وی افزود: زنبورداران عموما عسل تولید می کنند و لذا از نژاد زنبور ملکه ای  استفاده می کنند که در تولید عسل بتواند گذران زمستانی ، تغذیه و مصرف بهینه داشته باشد و کمتر با بیماری و آفات درگیر شود. رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران گفت: عدم واردات قانونی زنبور ملکه موجب قاچاق آن به کشور شده است، ملکه قاچاق می توانند منتقل کننده بیماری و آفت باشند.

*پیگیر بیمه زنبورداران هستیم

این تولیدکننده با بیان اینکه این نهاد پیگیری بیمه زنبورداران را در دستور کار خود قرار داده است، اظهارداشت: با توجه به پیگیری های متعددی که در حوزه بیمه زنبورداران انجام داده ایم اما متاسفانه تا به حال موفقیت قابل ذکری به دست نیاورده ایم .

 وی دلیل عدم بیمه شدن زنبورداران را یک بند در قانون بیمه زنبورداران دانست و خاطرنشان کرد: در این بند قید شده زنبوردار نباید از قبل بیمه جای دیگری باشد این درصورتی است که اکثر زنبورداران بیمه خویش فرمایی داشته اند و حالا نمی توانند از این امکان بهره ببرند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی زنبورداران مازندران با بیان اینکه بیش از پنج سال است که پیگیر این موضوع هستیم، افزود: این مشکل باید توسط نمایندگان مازندرانی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود تا این قشر زحمتکش بتواند از مزیت تخفیف بیمه برخوردار گردد.

وی افزود: در دولت قبل این بخش نامه ابلاغ شد که زنبورداران با تخفیف تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند اما در بند 20 آوردند ، افرادی که از اول فرودین ماه سال 88 تا به امروز نزد بیمه های دیگر حق بیمه پرداختی داشته اند دیگر شامل این بیمه نخواهند بود. میرمحمدی گفت: زمانیکه همه زنبورداران خودشان را بیمه خویش فرمایی کرده اند چگونه می توانند از تخفیف استفاده کنند.وی با بیان اینکه در توان زنبوردار نیست که بیمه را به صورت آزاد پرداخت کند، افزود: در توان زنبوردار نیست که ماهی 200 تا 300 هزار تومان حق بیمه پرداخت کند.

وی دلیل عدم حمایت دولت را در بودجه ناکافی دولت دانست و گفت:  چون بخش بودجه بیمه زنبورداران باید از هدفمندی یارانه ها تامین شود لذا دولت زیر بار نمی روند که در این حوزه تخفیف قائل شود.

(یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها