چهارشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۶۱۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلالان بازار شکر را نامتوازن کردند/ تأخیر در صدور مجوز واردات شکرخام

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با تأکید بر اینکه شکر نایاب نیست، گفت: با توجه به تأخیر در واردات شکر دلالان با خرید شکر از بورس کالا و عدم عرضه آن در بازار باعث افزایش قیمت این محصول در 2 هفته اخیر شده‌اند.

بهمن دانایی درباره دلایل افزایش قیمت شکر در بازار گفت: عرضه ناموزون شکر و تأخیر در دادن مجوز واردات شکر‌خام به کارخانه‌های چغندری و نیشکری منجر به افزایش قیمت شکر در بازار شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه بخشی از نیاز شکر از طریق واردات تأمین می‌شود، افزود: اگر مجوز واردات شکرخام در اواخر سال گذشته داده می‌شد، شکر مورد نیاز در فروردین و اردیبهشت ماه امسال وارد می‌شد و با شکر موجود داخلی، به موقع و بدون افزایش قیمت، بازار شکر را تنظیم می‌کرد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: مجوز واردات شکرخام در 20 فروردین ماه امسال صادر شد و با توجه به مراحل لازم برای واردات به تازگی یکی از کشتی‌های حمل شکرخام از برزیل بار خود را به کشور وارد کرد.

دانایی با بیان اینکه 65 هزار و 800 تن شکرخام ترخیص شده از بندر امام خمینی(ره) برای تصفیه در حال بارگیری به کارخانه‌ها است، تصریح کرد: هفته آینده یک کشتی دیگر با  55 هزار تن شکر‌خام به کشور وارد می‌شود و علاوه بر دو مورد مذکور ظرف 20 روز آینده 3 کشتی دیگر حامل شکرخام به کشور وارد می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر بیان داشت: تا چند روز آینده شکرخام وارداتی تصفیه و به بازار وارد می‌شود.

وی نیاز روزانه شکر را 6 هزار تن عنوان کرد و گفت: ماهانه 180 هزار تن شکر مورد نیاز است که 4 تا 5 هزار تن آن از طریق بورس کالا عرضه و به فروش می‌رسد و 2 هزار تن هم کارخانه‌ها به صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

دانایی با بیان اینکه شکر به اندازه کافی عرضه می‌شود، گفت: دلالان و واسطه‌ها با سوء استفاده از تأخیر در واردات شکرخام، بازار این محصول را نامتوازن کردند.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه شکر به اندازه کافی موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: در 2 هفته اخیر دلالان با سودجویی، اقدام به خرید شکرخام از بورس کرده‌اند و با عدم عرضه آن در بازار موجب کمبود مصنوعی شکر در بازار شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه با خرید شکر از بورس کالا مالکیت شکر به دست دلالان و واسطه‌ها می‌افتد و از آنجا که صنایع شیرینی و شکلات از قدرت کمتری برای خرید نقدی شکر در بورس کالا برخوردارند، با مشکل تأمین شکر مواجه شده‌اند.

دانایی تصریح کرد: با ورود شکر وارداتی به بازار تا 20 روز آینده مشکل شکر در بازار حل می‌شود و برداشت چغندر و تولید شکر داخلی هم از 10 شهریور ماه آغاز می‌شود.

وی قیمت عرضه شکر در بورس کالا و همچنین کارخانه‌ها را 2300 تومان عنوان کرد و افزود: در روزهای اخیر قیمت شکر در بازار با توجه به حضور واسطه‌ها به 2750 تومان رسیده است.

دانایی تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن شکر در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود، تولید این محصول در سال جاری با 100 هزار تن افزایش به یک میلیون و 600 هزار تن برسد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه صنعت قند یک صنعت فصلی است، گفت: با پایان یافتن برداشت چغندر و نیشکر کارخانه‌ها قند و شکر از اواخر هر سال به مدت 6 ماه تا آغاز مجدد برداشت محصول متوقف می‌شوند.

وی بیان داشت: توقف فعالیت در رابطه با کارخانه‌های تصفیه شکر هم صدق می‌کند و این کارخانه‌ها هم در مقاطعی از سال به علت نبود، مواد اولیه فعالیت‌شان متوقف می‌شود.

دانایی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود به جای دادن مجوز واردات شکر خام به طور کامل به کارخانه‌های چغندری و نیشکری بخشی از این مجوز واردات برای جلوگیری از توقف فعالیت کارخانه‌های تصفیه شکر به این کارخانه‌ها داده می‌شد، گفت: مجوز واردات شکرخام در راستای پرداخت بدهی دولت به کارخانجات انجام شده تا از محل سود حاصل از واردات بدهی خود با دولت را تسویه کنند.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب شکر 2530 تومان است، گفت: البته کارخانه‌ها باید این محصول را با قیمت 2300 عرضه و مابه‌التفاوت 230 تومانی آن را از دولت بگیرند که انجمن از همان ابتدا با این موضوع مخالف بود.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر اظهار داشت: واردات شکر برای جبران همین مابه‌التفاوت به کارخانه‌های چغندری و نیشکری واگذار شده در حالی که ما هم معتقدیم واردات باید به صورت تجارت آزاد باشد. .

دانایی تصریح کرد: پیشنهاد انجمن برای واردات شکرخام این بوده که میزان آن توسط انجمن تعیین شود، اما با اصلاح تعرفه‌ها واردات این محصول به صورت تجارت آزاد انجام شود و مابه‌التفاوت آن هم به دولت برسد.

وی با بیان اینکه سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن شکر مورد نیاز است، گفت: با پیش‌بینی تولید یک میلیون و 600 هزار تن شکر در سال جاری نیاز وارداتی حدود 500 هزار تن است./ فارس
(چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵) ۱۴:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها