یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۶۰۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت مرغ سربه فلک کشید، مقصر کیست؟

به گزارش فودنا، قیمت مرغ دیروز به کیلویی 7700 تومان رسید که موجب تعجب مردم در ماه مبارک رمضان شد، مردمی که در این ماه انتظار حمایت مسئولان و کاهش قیمت مواد غذایی اصلی خود را داشتند به ناگاه با افزایش قیمت مرغ مواجه شدند.

 در این رابطه با یکی از کشتارگاه های شهرستان آمل تماس گرفته و این موضوع را با مدیرعامل در جریان گذاشتم. وی ضمن تایید این خبر، بیان داشت: به دلیل عدم جوجه ریزی در  مقطعی از دوره پروش ماه گذشته، مقدار تولید مرغ در سالن های پرورش کاهش یافته و این کاهش در بازار موجب افزایش قیمت مرغ شده که انتظار می رود این افزایش تا پایان ماه مبارک ادامه دار باشد.

*مقصر اداره پشتیبانی دام است

وی افزود: در دوره پرورش قبلی بیش از 20 کامیون شبانه روزی به کشتارگاه ما می آمدند که این مقدار در این دوره پرورش نصف شده است!

 این تولید کننده مقصر افزایش قیمت را سوء مدیریت اداره کل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران دانست و خاطر نشان کرد: اداره پشتیبانی باید با تغذیه بازار و توزیع مرغ نسبت به کاهش قیمت آن اقدام می کرد.

*مقصر کاهش قیمت جوجه است

موضوع را با یکی دیگر از کشتارگاه های طیور استان واقع در قائمشهر در جریان گذاشتم. مدیر عامل این کشتارگاه با بیان اینکه جوجه ریزی در سالن های پرورش ده روز صورت نگرفت تا قیمت کاهش یافته مرغ افزایش یابد، اظهار کرد: در مقطعی از ماه گذشته، قیمت جوجه کاهش چشمگیری داشت که ادامه جوجه ریزی موجب زیان مرغداران می شد لذا مرغداران در سالن های پرورش اقدام به جوجه ریزی نکردند، همچنین در این مدت کارخانه های جوجه کشی نیز تولید جوجه نداشتند تا قیمت جوجه افزایش یاید. این تولیدکننده گفت: در حال حاضر جوجه ریزی شروع شده و مرغ های 1 کیلو 800 گرمی تا 2 کیلویی در سالن ها موجود است و بعد از شب های قدر به بازار عرضه خواهد شد. وی تاکید کرد: قیمت مرغ با توجه به عرضه آن تا پایان هفته به کیلویی 7 تا 7 هزار و 300 تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

*مقصر دلال بازار مرغ است

 در این راستا با مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز گفت و گویی داشتم. وی بیان داشت: قیمت مرغ های گوشتی با کاهش چشمگیری مواجه و تا کیلویی 3500 تومان کاهش یافته بود که برای جلوگیری از ضرر مرغداران، مقطع ده روزه ای جوجه کشی و جوجه ریزی صورت نگرفت و با افزایش قیمت مرغ زنده به کیلویی 4600 تومان جوجه ریزی ها انجام شد و الان نیز به بازار عرضه می شود. عطاالله حسن زاده دلیل افزایش قیمت مرغ را عدم جوجه ریزی تولید کننده نداست و گفت: با قیمتی که الان مرغ زنده را از مرغدار می خرند، مرغ کشتار شده در بازار باید کیلویی 7300 تومان باشد و این تفاضل 400 تومانی به دلیل حضور دلالان در بازار مرغ است. وی افزود: دلالان از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و قیمت حبابی به آن داده تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. حسن زاده در پاسخ به این پرسش که چرا در ماه مبارک رمضان اقدام به کاهش تولید داشته اید و الان پاسخگوی مردم و بازار کیست؟، گفت: اداره پشتیبانی دام سازمان جهاد کشاورزی باید مرغ های انبار شده اش را روانه بازار کند تا قیمت مرغ در بازار تنظیم گردد. وی افزود: مرغداران بارها بخاطر برخی وعده و وعید ها ضرر کردند و مرغ زنده را با پایین ترین قیمت به کشتارگاه ها دادند تا تنظیم بازار بهم نریزد اما این بار نمی توانستند ریسک کنند چرا که سال گذشته دو مرتبه قیمت مرغ زنده به زیر 3500 رفت و ضررهای هنگفتی به مرغداران وارد شد.

 با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتیم ولی نتوانستیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم که در شماره بعدی این موضوع را از زبان مسئولان این نهاد پیگیری خواهیم کرد.

*مقصر اصلی، فراموشی خدمت به مردم است

با توجه به انتظار مردم از مسئولان و تولید کنندگان، انتظار می رود این دو قشر در تامین نیازهای مردم همدیگر را درک کنند و اینطور نباشد که دیگری برای کم کردن روی آن یکی، مردم را فراموش کند، به نظر می رسد مرغداران برای آنکه به سازمان جهاد کشاورزی مازندران نشان دهند که اگر به قول خود عمل نکند آن ها دیگر حاضر به تحمل ضرر نیستند این بار اقدام به کاهش و قطع مقطعی جوجه ریزی کردند و اداره پشتیانی نیز تا به الان نتوانسته بازار را به حالت تعادل برساند. تنها متضرر این گیس و گیس کشی فقط و فقط مردمی هستند که نان سفره ی افطاریشان را به زحمت به دست می آوردند. کمی بیاندیشیم.

(یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها