دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۵۵۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

دست کارخانه های لبنی مازندران درجیب دامداران

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت که واحدهای لبنی این استان شیرخام را 20 تا 30 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای اقتصاد خریداری می کنند.

دلاور حیدرپور روز دوشنبه در ستاد تنظیم بازار مازندران افزود : شورای اقتصاد قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 14 هزار و 400 ریال تعیین کرد ،ولی واحدهای لبنی استان شیر را در هر کیلوگرم بین 10 تا 10 هزار و 500 ریال از دامداران خریداری می کنند.
وی اضافه کرد : اگرچه بخش زیادی از شیر استان در دامداری های سنتی و با احتمال بار میکروبی بالا تولید می شود ، ولی نباید این مشکل زمینه ای برای اجحاف تولیدکنندگان باشد.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت که همچنین این واحدها وجه شیرخریداری را در فاصله زمانی 90 تا 100 روزه پرداخت می کنند و این مشکلات دامداران استانی را دو چندان کرد.
حیدرپور افزود : برای کاهش بار میکروبی شیرخام در ایستگاههای جمع آوری و دامداری های صنعتی ، خرید دستگاههای سردکن با تسهیلات ارزان قیمت در دست اجراست تا دامداران بتوانند با افزایش زمان نگهداری تولید خود را به کارخانه ها برسانند.
به گفته وی در مازندران 114 ایستگاه جمع آوری شیرخام دارای مجوز هستند که 80 ایستگاه کار جمع آوری شیر را انجام می دهند.
بر اساس آمارهای رسمی در مازندران مازندران سالانه با تولید حدود 700 هزار تن شیر خام ، رتبه دوم کشور را دارد. 70 درصد از این میزان شیر در واحدهای سنتی و در روستاها تولید می شود.
در حال حاضر 23 کارخانه فعال فراوری شیر در مازندران وجود دارد که دو هزار و 500 تن شیر مصرف می کنند که از این مقدار فقط 450 تن آن را از دامداران داخل استان می خرند.
هم اکنون سرانه مصرف شیر در مازندران 85 تا 90 کیلوگرم است که با سرانه کشور برابری می کند.
میانگین جهانی مصرف شیر 160 کیلوگرم و کشورهای توسعه یافته نیز حدود 300 کیلوگرم است. / ایرنا
(دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۸:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها