جمعه / ۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۵۵۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

روغن‌کشی‌های پررونق خیابانی و مغازه‌ای مجوز ندارند

در شرایطی که سازمان غذا و دارو روغن کشی‌های خیابانی و مغازه‌ای را غیرقانونی دانسته و معتقد است که به دلیل عدم توانایی کنترل درصد ناخالصی، احتمال وجود سموم در فراورده‌های روغنی مغازه‌ها وجود دارد، دبیر انجمن روغن کشی اعلام کرد: تنها 28 کارخانه روغن کشی در کشور وجود دارد و هیچ کدام از روغن‌کشی های خیابانی و مغازه ای مجوزی از صنعت دریافت نکرده‌اند.

چند صباحی است که روغن‌کشی از دانه‌های و محصولات روغنی از کنجد، سویا، زیتون، نارگیل و... در سطح شهر رونق گرفته و با تبلیغات وسیع مردم را به سمت خود می کشانند تا به اصطلاح روغن‌کشی در حضور مشتری را به عنوان سالم‌ترین نوع روغن در جامعه تبلیغ کنند اما هومن محمد رئوفی - رئیس اداره غذایی و آشامیدنی با منشأ دامی و دریایی سازمان غذا و دارو - با غیرقانونی دانستن روغن‌کشی در مغازه‌ها اعلام کرد: به دلیل عدم توانایی کنترل درصد ناخالصی، احتمال وجود سموم در فراورده‌های روغنی مغازه‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: واحدهای این‌چنینی برای تولید روغن مجوز ندارند و طبیعی است که توانایی کنترل درصد ناخالصی دانه‌های مورد استفاده را هم ندارند؛ چراکه این موضوع احتمال وجود سموم را در این فراورده افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر اکبر سبقتی عضو هیات مدیره و دبیر انجمن روغن‌کشی گفت: در اساسنامه انجمن روغن کشی آمده است که کارخانه‌هایی که با دستگاه استرکشن اقدام به روغن‌کشی می کنند می‌توانند از سوی این انجمن مجوز بگیرند و بر این اساس تنها 28 کارخانه در کشور مجوز دارند.

وی افزود: کارخانه‌های روغن‌کشی محصولاتی مانند سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد و... را روغن‌کشی می کنند اما مغازه‌هایی که امروزه اقدام به روغن‌کشی در حضور مشتری می‌کنند هیچ مجوزی نداشته و ارتباطی به صنعت ندارند چرا که شیوه کار آن‌ها با کارخانه‌های روغن‌کشی متفاوت است و از دستگاه‌هایی که تحت فشار کنجاله را از روغن جدا می‌کند، استفاده می‌کنند.

وی افزود: این مغازه ها باید تشکیلاتی برای خود دست و پا کنند و تحت نظارت دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد فعالیت کنند./ ایسنا
(جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵) ۱۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها