جمعه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۲۰:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۳۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

میانگین تولید انگور در کشور ۱۲ تن است

مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: میانگین تولید انگور در کشور۱۲ تن است که باید در طول یک دوره پنجساله میانگین عملکرد انگور به ۳۰ تن در هکتار افزایش یابد.

 رمضان روئین تن ظهر پنجشنبه در جلسه کمیته فنی انگور که با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیران باغبانی استانهای انگور خیز کشور و محققین در مجموعه باغستان برگزار شد اظهار کرد: اصلاح و احیای باغات انگور مهمترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی است که با عملیات بهزارعی و به باغی از جمله تغذیه مناسب، آبیاری به موقع، کنترل آفات و اصلاح ارقام در جهت بهره وری باغات انجام می شود.

وی افزود: در حال حاضر میانگین تولید انگور در کشور۱۲ تن است که در مقابل هزینه ها، درآمد و اقلیم قابل قبول نیست و هدف ما این است که در طول یک دوره پنجساله میانگین عملکرد انگور به ۳۰ تن در هکتار افزایش یابد.

روئین تن با اشاره به اینکه آب مهمترین نهاده بخش کشاورزی است گفت : باید بپذیریم که درخت و آب لازم و ملزوم یکدیگرند و وزارت جهاد کشاورزی نیز برای بهره وری درست از آب و استفاده مناسب و اقتصادی کردن باغات دو برنامه در دست اقدام، سیستم آبیاری تحت فشار در باغات انگور و تجمیع باغات را دارد.

وی اضافه کرد : با اجرای این دو برنامه میزان مصرف آب ۵۰ تا ۶۰ درصد در هر هکتار کاهش می یابد و تولید۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد داشت بنابراین دولت بمنظور تشویق و ترغیب کشاورزان در هر هکتار آبیاری تحت فشار ۸ تا ۱۰ میلیون تومان به عبارتی ۸۵ درصد هزینه های اجرای این طرح را به کشاورزان و باغداران پرداخت می کند.

مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به صادرات انگور و کشمش اشاره کرد و اظهارداشت: صادرات انگور در حال حاضر بدلیل تولید یکنواخت، بسته بندی و سیستم های حمل و نقل برای ما مقدور نیست اما باید بهره وری را از داخل باغ شروع کرد که با هرس خوب، کنترل آفات، تغذیه مناسب، ارقام خوب، آبیاری بموقع، سیستم داربستی کردن و یکنواختی کردن محصول از جمله فعالیت هایی است که می توان کیفیت صادرات انگور را بالا برد.

روئین تن تصریح کرد: در سال گذشته ۱۱۴ هزار تن کشمش صادر شده که معادل ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی مناسب و پرداخت یارانه به باغداران و کشاورزان و کارخانه های فراوری کشمش بتوان افزایش تولید کشمش و کیفیت آن را بالا برد تا بتوانیم به ۵۰۰ هزار تن برسانیم.

رئیس گروه میوه های دانه ریز وزات جهاد کشاورزی هم گفت: در سال آینده ۸۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار اجرا می شود که از این میزان ۲۰ درصد به کشت دیم باغات انگور اختصاص دارد.

حبیبی با تاکید بر اجرای طرح توسعه باغات انگور در اراضی شیبدار مستعد کشور اظهارداشت : ۱۲ تن عملکرد انگور در واحد سطح در کشور است که امید داریم با برنامه ریزی مناسب و اجرای طرح های نوین بتوان این میزان را به ۲۴ تا ۳۰ تن رساند.

وی اصلاح باغات انگور موجود در سطح کشور، توسعه باغات انگور در اراضی شیبدار و توسعه گلخانه ها را از اهم طرح های در دست اقدام و اجرای معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دانست.

حبیبی، نداشتن برند مناسب برای کشمش و مناسب نبودن بارگاههای انگور و تغذیه را از مهمترین مشکلات این محصول دانست و تصریح کرد : داشتن برند خاص برای کشمش در کشور ضروری است و باید برنامه مدونی را برای ایجاد و توسعه بارگاههای کشور بصورت مدرن و بهداشتی داشته باشیم.

وی مشکل تعذیه را بیشترین علت برای کاهش در محصولات انگور ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد : با داشتن طرح تحقیقاتی خوب و جامع و بکارگیری آن در مزارع کشاورزی بتوانیم این مشکل را مرتفع کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت: سطح زیر کشت تاکستانهای کشور ۲۹۰ هزار هکتار است که از این میزان ۳۰ هزار هکتار به استان قزوین اختصاص دارد.

علی اکبری با بیان این مطلب افزود: ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن انگور در کشور تولید می شود که ۳۰۰ هزار تن انگور در استان قزوین تولید می شود که رتبه سوم کشور را بخود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: این استان سالیانه ۵۰ هزار تن کشمش تولید می کند که رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

اکبری، جذب سرمایه گذار خارجی در بخش کشاورزی را لازم و ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد : تا با برنامه ریزی مدون بتوان سرمایه گذاران بیشتری را به سمت کشاورزی سوق داد تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این بخش باشیم./ مهر
(جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴) ۲۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها