چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۳۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۹۴۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی

گزارش تحلیلی از وضعیت فله فروشی محصولات خام لبنی به استانداری مازندران

همزمان با هدفمندی یارانه‌ها از سال 89 و تشدید تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن بحران‌های اقتصادی ، تورم و در عین حال کاهش قدرت خرید و دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات غذایی و بویژه لبنیات سالم و با قیمت مناسب و در خلاء نظارت و کنترل مقام‌های مسئول ، فرآیند ناثوابی بنام فله فروشی محصولات خام لبنی در کشور تقویت و توسعه یافت . پدیده‌ای که طی مدت 3 سال امنیت غذایی و اقتصادی بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار داد .

واپس نشینی بهداشتی اعم از رشد مصرف سنتی تا 15 درصد از کل شیر تولیدی کشور ، رشد 50 درصدی بیماری تب مالت ، ایجاد حدود 8000 مرکز عرضه ثابت و سیار غیررسمی و واگذاری سلامت مردم به دلالان و سوداگران از دستاوردهای این پدیده نامیمون است .
دلایل گرایش مصرف کنندگان به لبنیات فله:
ü      کاهش قدرت خرید
ü      بی اعتمادی به لبنیات صنعتی ناشی از:
الف : عملکرد ضعیف برخی برندهای لبنی با تولید محصولات با کیفیت پایین
ب : باورهای سنتی و عدم تامین برخی نیازهای مصرف کنندگان در محصولات صنعتی
ج : ترویج ارگانیک و تازه بودن لبنیات فله
د :تبلیغ منفی آگاهانه یا غیر آگاهانه نسبت به کیفیت لبنیات صنعتی
ه: عدم آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خطرات بهداشتی و اقتصادی لبنیات فله و ویژگی‌های متناظر مثبت در لبنیات صنعتی
ü      روند رو به رشد سهولت دسترسی به لبنیات فله
ü      غفلت و عدم پیگیری به موقع دستگاههای اجرایی و نظارتی متولی سلامت و اقتصاد مردم
ü      تصورات سطحی از اشتغال در بدنه دولت و حمایت غیر مستقیم از اشتغالهای کاذب و آسیب رسان به سلامت
ü      نظام توزیع پر هزینه
ü      دستوری بودن اقتصاد لبنیات
 شیرفله
 اقدامات انجام شده از سال 1391 با معاونت و مباشرت انجمن صنایع غذایی مازندران :
1-    مازندران اولین استانی بوده که خطر بهداشتی و اقتصادی فله فروشی لبنیات را در کشور مطرح و در حال حاضر بین تشکلهای تخصصی و دولت بعنوان استان پیشرو و مطرح است.
2-    تشکیل کمیته استانی ساماندهی عرضه لبنیات فله با دستور استاندار وقت
3-    تشکیل 10 جلسه توسط کمیته مذکور
4-    تهیه بانک اطلاعاتی مراکز عرضه لبنیات فله در سطح استان
5-    انجام تور بازدید گروهی و انفرادی برای بازرسی و برخی اقدامات قانونی نسبت به مراکز غیر مجاز
6-    اطلاع رسانی مطبوعاتی
7-    تهیه فیلم آموزشی
   
 آسیب‌شناسی عدم موفقیت کمیته ساماندهی :
ü      نگاه صنفی و بخشی تشکل‌ها و مسئولین بدون توجه به سلامت مردم
ü      ضعف قوانین
ü      عدم اراده کافی برای پیگیری و اجرا
ü      محدودیت پشتوانه‌های سخت افزاری، نرم افزاری و منابع انسانی
ü      پای کار نبودن سازمان دامپزشکی بعنوان متولی اصلی
ü      بی خبری مطلق دستگاه قضا از وقوع و شیوع پدیده فله فروشی و اهمیت بهداشتی و اقتصادی آن
ü      عدم اولویت برتر در وزارت بهداشت
شیرفله
راهکارها :
هر راهکاری برای برون رفت از وضعیت نابسامان فعلی باید ناظر بر دو استراتژی اصلی باشد:
اولا موجب افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان و اعتمادسازی به محصولات لبنی صنعتی شود. ثانیا منجر به ساماندهی مراکز عرضه و برخورد با متخلفین شود:
الف : برنامه سازی و بکارگیری امکانات صدا و سیما و سایر رسانه‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان دامپزشکی ، متخصصین بهداشت و تغذیه ، تشکل‌های صنفی و تخصصی و . . .
ب : ورود دستگاه قضایی به مقوله فله فروشی با رویکرد امنیت بهداشتی و اقتصادی
ج : تهیه بنرها و بروشورهای آموزشی و شناسایی مخاطب خاص مانند دانش‌آموزان ، دانشجویان ، کارمندان و کارگران
د : هم افزایی و هماهنگی تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و قضایی برای برخورد قانونی و ساماندهی مراکز عرضه لبنیات فله
(چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴) ۱۷:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها