دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۹۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
در جلسه عصرانه خانه اقتصاد ایران بررسی شد:

اهمیت و نقش تشکل ها در توسعه بخش خصوصی

جلسه عصرانه خانه اقتصاد ایران طبق روال معمول عصر یکشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اتاق نیوز این نشست با حضور اعضای خانه اقتصاد و جمعی از فعالان اقتصادی برگزارشد و به دلیل نزدیکی زمان انتخابات اتاق ایران، ویژگی های اتاق مطلوب و نیز نقش و اهمیت تشکل ها در توسعه بخش خصوصی از دیدگاه فعالان اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دانشمنداین نشست با صحبت های مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران شروع شد و در ادامه فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه ها، مشکلات و انتظارت خود از اتاق پرداختند.

نریمان پهلوان یلینریمان پهلوان دانشجوی دکترای اقتصاد اولین کسی بود که از روند کار دولت و اتاق انتقاد کرد و گفت:متاسفانه دولت فقط در زمان کاهش قیمت نفت به یاد تولید کننده ها می افتد.ما در ۸ سال گذشته در زمینه صادرات غیر نفتی ضعیف بودیم و اکنون که با کاهش قیمت نفت فرصت برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم شده باید از این فضا استفاده کنیم.

وی ادامه داد:به عقیده من مهم ترین کار اتاق در دور آینده باید آموزش باشد.جوانانی که تازه می خواهند وارد عرصه رقابت  شوند؛باید با قوانین  تجارت آشنا باشند  و این وظیفه اتاق بازرگانی است که وارد این مقوله شود.البته تا جایی که اطلاع دارم اکنون اتاق بازرگانی کلاس هایی برگزار می کند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی بسیاری نمی توانند در این کلاس ها حضور پیدا کنند.

نریمان اضافه کرد: انتظار ما ازاتاق آینده این است که فعالیت خود را با برنامه ریزی آغاز کند.باید بدانیم برای بعد از تحریم ها چه می خواهیم بکنیم .هدف و برنامه داشتن است که موجبات رشد و تعالی را فراهم می کند.

بهرام خانکشی پوربهرام خانکشی پور که به گفته خودش سه نسل است؛ در زمینه پوشاک فعالیت می کنند؛اتاق بازرگانی را حلقه اتصال تجربه و علوم جدید می داند.وی در این باره اظهارداشت: سال هاست که اتاق به شکل سنتی اداره می شود و الان عده ایی تصمیم گرفته اند یک شبه اتاق را از حالت سنتی خارج کرده و به یکباره تحولات بزرگ در آن ایجاد کنند.این امر باعث می شود تولید کنندگان و صادرکنندگان زیر فشار قرار بگیرند .بایدد قبول کنیم فعلا اتاق توانایی این تغییر عظیم را ندارد و باید آهسته و پیوسته حرکت کند.

وی سپس به ارزش افزوده صادرات اشاره کرد وگفت:در کشورهای پیشرفته ۱۵ سال است که روی این موضوع کار کرده اند ولی در کشور ما هنوز ادارات مرتبط با این موضوع آشنا نیستند.

خانکشی پور در ادامه با اظهار ناامیدی از نقش تشکل ها اظهار داشت:کار تشکلی در ایران جواب نمی دهد زیرا تصویب قوانین از پایین به بالا نیست .متاسفانه همه چیز در کشور ما به صورت آزمون و خطا انجام می شود و نتیجه آن ورشکسته شدن بنگاه های اقتصادی است.

سید کمال الدین حسینی هاشمیبه گزارش اتاق نیوز حسین هاشمی از دیگر شرکت کنندگان در این جلسه نگاه امیدوارانه تری به اتاق بازرگانی دارد و عنوان کرد:نباید دست روی دست بگذاریم و منتظر شویم که چه اتفاقی می افتد .همه می دانیم که اقتصاد کشور دولتی است و نوسانات نرخ و ارز و نفت بیشترین تاثیر را بر بخش خصوصی می گذارد.اتاق بازرگانی می تواند تاثیر گذار باشد و مانع بی حرمتی به فعالان اقتصادی شود.اتاق نقطه اتصال بین بخش خصوصی و دولتی است و مسئول تسریع اجرای قوانین صادرات و واردات کشور است.پس باید کمک کنیم تا اتاق بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

اسماعیل میرزاییاسماعیل میرزایی از دیگر فعالان اقتصادی نیز با بیان این که وظیفه اصلی اتاق کمک به دولت و حمایت از اعضای خودش است؛عنوان کرد:حمایت از اعضای اتاق با رشد فضای کسب و کار ممکن است.در این زمینه کارآفرینان ،بهترین ماموران بخش خصوصی اند که نه به دنبال کسب سود و منفعت شخصی بلکه به دنبال ایجاد اشتغال و تولید هستند.خوشبختانه در گروه ائتلاف بزرگ کارآفرینان مطرحی حضور دارند و به همین دلیل می توان امیدوار بود با حضور این افراد در اتاق آینده ،شاهد تغییرات اساسی دراتاق باشیم.

اکبر تقویاکبر تقوی از پیشکسوتان عرصه صادرات و واردات ابزارآلات نیز با بیان این که۴۲ سال است کارت بازرگانی دارم ؛اظهارداشت:در این مدت تنها کاری که اتاق بازرگانی برای من انجام داده تمدید کارت بازرگانی بوده است.البته چند بار هم به دلیل مشکلاتی که برایمان پیش آمد به اتاق مراجعه کردم اما هیچ کمکی به ما نشد.

وی از شور و اشتیاق انتخابات این دوره اظهار تعجب کرد و گفت: در هیچ دوره ایی مانند امسال شاهد تبلیغات انتخاباتی اتاق نبوده ام.

در ادامه لیلا آقاپوراز کاندیداهای ائتلاف بزرگ نیز با اشاره به این که فرهنگ اخلاق و تجارت در جامعه ما تغییرکرده است؛تصریح کرد:در اتاق، کمیسیون اخلاق کسب و کار وجود دارد اما تا امروز هیچ فعالیت خاصی از این کمیسیون ندیده ایم.البته مقداری از این مسایل به خود ما بر می گردد ؛خود ما نیز برخی مواقع کوتاهی کرده ایم.

آقاپوروی ادامه داد:اتاق امروز در شان بخش خصوصی نیست .اکنون فعالان اقتصادی ما درگیر نیازها و حقوق اولیه اشان هستند .اتاق بازرگانی باید سطح خدماتش را بالا ببرد و در قبال حق عضویتی که از فعالان اقتصادی می گیرد پاسخگو باشد.کارت بازرگانی اکنون کاربرد چندانی ندارد. اطلاع رسانی در اتاق بسیار کمرنگ است .چرا نباید همه فعالان اقتصادی از هیات هایی که به کشور می آیند یا نمایشگاه ها و همایش ها با خبر باشند.این ضعف اتاق بازرگانی است که باید برطرف شود.

صادق صادقیانپورصادق صادقیان پور بنیان گذار انجمن تولید کنندگان بتون آماده نیز با بیان این که من عاشق ایرانم و در زمانی که همه کشوررا ترک می کردند برای خدمت به مهین برگشتم؛خاطرنشان کرد:همواره تلاشم این بوده تا نا امید نشده و با مشکلات کنار بیایم.باید در برابر مشکلات مقاومت کنیم .من ۹ سال است که در خانه صنعت و معدن فعالیت می کنم.خوشبختانه در این مدت خانه صنعت ومعدن تاثیرگذار بوده و با چندین وزارتخانه همکاری داریم.می خواهم بگویم تشکل ها خیلی هم ناتوان نیستند و تشکل هایی وجود دارند که در تصمیم گیری ها تاثیرگذارند.پس می توان به آینده آن ها امیدوار بود.

طباطباییدر ادامه محمد مهدی طباطبایی از کاندیدهای ائتلاف بزرگ نیز با تاکید بر این که ریشه برخی مشکلات به عملکرد خود ما بر می گردد؛تصریح کرد:در همه دنیا موسسات اقتصادی که می خواهند شروع به کار کنند ؛حتما از مشاور مالی و حقوقی استفاده می کنند.اما در کشور ما این گونه نیست.بر اساس آمار ۱۲ درصد ارزش افزوده توسط صادرکنندگان استرداد شده و مابقی ۸۸ درصد منتقل شده به مطالبات سال های قبل.مسلما این ۱۲ درصد کسانی بودند که از مشاوران مالی و حقوقی برخوردار و عملکردشان در حوزه مالی و حسابداری خالی از اشکال بوده است.در زمینه نرخ تسعیر ارز نیز وضع به همین منوال است.

این فعال حوزه صادرات خشکبار با اشاره به این که تاجر با تاجرنما فرق دارد؛اظهار داشت:کاسب های قدیمی نوع نگاهشان به کسب و کار تفاوت داشت و مانند تاجر نماهای کنونی فقط به دنبال منافع شخصی خود نبودند.اما باید دانست که این منافع شخصی وقتی گسترده می شود تبدیل به ضرر و زیان خواهد شد.

وی در ارتباط با نقش تشکل ها نیز گفت:اگر تشکل ها نبودند الان وضعیت به مراتب بدتر بود .تشکل های فعال توانسته اند جلوی بسیاری از تصمیماتی که به ضرر بخش خصوصی بود را بگیرند.البته نباید فراموش کرد ؛کار تشکلی زمانی معنا پیدا می کند که  اعضای تشکل روحیه مطالبه گری داشته باشند .اگر نقصی در فرایند تجاری ما به وجود آمد ؛حتما آن را با تشکل مربوطه در میان بگذاریم و از آن ها بخواهیم که راه حل ارایه کنند.

عضو هیات رئیسه شورای بازرگانی ایران و هند ادامه داد:یکی از وظایف اصلی اتاق آموزش است. چرا ما از اتاق نمی خواهیم که همایش های آموزشی برگزار کند.باید قبول کنیم خود ما هم به عنوان فعالان اقتصادی در این مورد کم کاری کرده و در وضعیت نامطلوب اتاق ما نیز سهیم هستیم.

وی با انتقاد از حضور بانکی ها در انتخابات اتاق گفت:بانک ها کار بنگاهداری می کنند و هدفشان این است تا با ورود به اتاق مانع از شنیده شدن صدای بخش خصوصی شوند.اتاق جایگاه بخش خصوصی واقعی است و نباید اجازه دهیم تا کسانی که هیچ ارتباطی به بخش خصوصی ندارند وارد اتاق شوند.

صدریبه گزارش اتاق نیوز سید علی صدری نایب رئیس خانه اقتصاد ایران نیز با تاکید بر این که اتاق بازرگانی به جز صدور کارت بازرگانی کار دیگری انجام نمی دهد؛عنوان کرد:عدم حضور به موقع بخش خصوصی واقعی باعث شده تا اتاق تبدیل به اتاق انتظار شود.بسیاری از کسانی که امروز در اتاق حضور دارند؛ از ابتدا دولتی بوده و تا امروز هیچ فعالیت تولیدی و بازرگانی نداشته اند.متاسفانه این افراد دغدغه بخش خصوصی ندارند و در بسیاری مواقع دیده شده که نمایندگان اتاق در مجلس یا دیگر نهادی های دولتی از حقوق بخش خصوصی دفاع نمی کنند.زیرا برایشان مهم نیست فقط در آخر ماه حقوق خود را می گیرند و این که یک مصوبه و بخشنامه ممکن است چه بلایی به روز تجار و بازرگانان بیاورد؛برایشان اهمیتی ندارد.

وی از حضور آقا زاده ها در انتخابات اتاق انتقاد کرد و گفت:کاروان آقازاده ها در راه است  و اگر بخش خصوصی نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد؛ اتاق دولتی می شود.البته من مخالف دولت نیستم اما تفکر دولتی نباید وارد اتاق شود.از همه دارندگان کارت بازرگانی می خواهم تا با حضور در پای صندوق های رای به بخش خصوصی واقعی رای دهند.

همچنین تاج الدین عضو هیات رئیسه خانه اقتصاد ایران با اشاره به این که دولت ها در همه دنیا فرصت طلبند؛اظهار داشت:دولت ها خود را با سطح مطالبات مردم وفق می دهند .چنانچه سطح انتظارات پایین باشد قطعا دولت ها نیز خدمات نامطلوبی ارایه می کنند.بنابراین انتخابات باید پرشور برگزار شود تا دولت متوجه شود اتاق وزن دارد و خواهان استقلال است.

تاجوی با اشاره به جلسات خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: خانه اقتصاد به هیچ حزب و نهاد دولتی وابسته نیست و بحث هایی که در اینجا مطرح می شود حتی پر بارتر از کلاس های آموزشی است.زیرا افراد تجربه های خود را با دیگران در میان می گذارند و قطعا این رویه برای بخش خصوصی مثمر ثمر خواهد بود.

حسن احمدی جزنی نیز با با تاکید بر این که نقش صنعت دراتاق کمرنگ است؛خاطرنشان کرد:تولید و اشتغال حاصل صنعت است ؛بنابراین در اتاق هشتم باید تلاش کنیم تا صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

(دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها