پنج شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۳۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

توصیه‌هایی برای غذا خوردن بیماران مبتلا به سرطان

سوء تغذیه خطراتی بر سلامت بدن بیماران مبتلا به سرطان دارد و باید سریع از آن جلوگیری کرد تا موجب مرگ آنها نشود.

 دکتر «برونو رینارد» رئیس بخش تغذیه و رژیم‌های غذایی در موسسه Gustave-Roussy  «گوستاو روسی»، موسسه پژوهش سرطان در جهان و بزرگ‌ترین مرکز سلامت در اروپا و عضو هیئت مدیره سازمان SFNEP که سازمان بالینی و متابولیسم در فرانسه است گفت: هر بیمار مبتلا به سرطان نیاز به مشاوره در رژیم غذایی و توصیه‌هایی در دستور غذایی به طور جداگانه دارد.

وی ادامه داد: باید و ضروری است به بیماران مبتلا به سرطان چگونه غذا خوردن آموزش داده شود زیرا درمان‌های سرطانی باعث اختلال در غذا خوردن آنها می‌شود و سوء تغذیه خطراتی برای سلامت آنها دارد؛ باید در اسرع وقت از کاهش وزن بیمار جلوگیری کرد، کالری بدن بیمار باید حفظ شود و از غذا خوردن لذت ببرد.

خطرات ناشی از تغذیه درمانی

اغلب درمان‌های سرطانی باعث تهوع، تغییر طعم و مزه غذا و باعث سیری زودرس بیمار می‌شوند؛ برخی بیماران گرسنه نیستند و برخی با مقدار کمی غذا سیر می‌شوند؛ درمان‌ها و این نوع غذا خوردن باعث خستگی و افسردگی بیمار می‌شود که برای بیمار خوب نیست.

بیماران سرطانی باید توسط خانواده بیمار و متخصصان بهداشت و تغذیه همراهی شوند؛ بیمار را نباید مجبور به غذا خوردن کرد مخصوصاً غذاهایی که دوست ندارد، زیرا باعث به وجود آمدن مشکلات غیرقابل برگشت می‌شود.

برای کاهش تهوع و جلوگیری از سیری زودرس باید وعده‌های غذایی روزانه به جای سه وعده غذای زیاد به 4 تا 6 وعده غذا به مقادیر کوچک‌تر تقسیم شوند.

افزایش غذاهای کالری دار

برای نیرو بخشیدن و انرژی بیشتر، باید غذاهایی توصیه شوند که کالری و پروتئین بالایی داشته باشند و موادغذایی مانند کره، پنیر، روغن زیتون، گوشت، زرده تخم مرغ با سیب زمینی له شده، سوپ، ماکارونی، خامه و سس مایونز در سالاد به رژیم غذایی بیمار اضافه شوند.

باید آجیل (بادام زمینی، گردو، بادام، پودربادام، نارگیل رنده شده) به بیمار داده شود؛ در واقع بیمار باید برای هرکیلو وزن 30 کالری در روز مصرف کند، برای مثال شخصی با وزن 70 کیلو باید 2100 کالری در روز مصرف کند.

فراموش کردن قواعد غذای سالم

بیمار نباید به غذا بی میل باشد و می‌تواند تمام موادغذایی را که دوست دارد بخورد زیرا تمام این موادغذایی بر سلامت بدن بیمار تاثیر میگذارد؛ برای بیمار مبتلا به سرطان هیچ قانون، رژیم غذایی و پرهیز وجود ندارد.

در صورتی که بیمار مایل است تمام این موادغذایی را بخورد نگرانی نداشته باشید و بگذارید آزاد باشد؛ برای بیمار مبتلا به سرطان هیچ غذایی ممنوع نیست، به استثنای گریپ فروت مخصوصاً در زمانی که بیمار باید پیوند مغز استخوان شود.

یک زندگی سالم

به بیماران مبتلا به سرطان به شدت توصیه می‌شود از کشیدن سیگار خودداری کنند زیرا سیگار باعث کاهش اشتها و تغییر طعم غذا می‌شود؛ شخص بیمار باید روزانه 20 دقیقه پیاده روی کند، به سالن بدنسازی برود و از پله بالا رود تا گرسنه شود و غذا بخورد در غیر اینصورت عضلات کوچک می‌شوند و لاغر شدن برای این بیماران اتفاق خوبی نیست.

بهداشت دهان و دندان برای این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است.

 فارس

(پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها