یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۰۰۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رهاسازی 20 میلیون بچه میگو در هرمزگان

مدیرکل دفتر بازسازی و ذخایر آبزیان سازمان شیلات گفت: طرح رهاسازی آبزیان سالانه برای بازسازی، ترمیم و احیای ذخایر و اکوسیستم های طبیعی و توسعه پایدار صید و صیادی در استان های کشور اجرا می شود.

 کرمی راد اظهار کرد: طرح بازسازی ذخایر آبزیان به خصوص میگو در استان هرمزگان، طی سالهای پیش با صید مولد وحشی از دریا و انتقال به مراکز تکثیر میگوی بخش خصوصی صورت می گرفت، اما امسال با برنامه ریزی و تلاش کارشناسان دفتر بازسازی ذخایر و همکاریهای اداره شیلات استان، مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان کلاهی، مولدین مورد نیاز وحشی میگوی موزی از دریا صید و پس از سه هفته لاروهای تولید شده ، در استخرهای منطقه تیاب شمالی ذخیره سازی شدند.

وی با بیان اینکه محل رهاسازی خور و مد و شرایط محیطی هر روز از ساعات پایانی عصر آغاز شده است افزود: میزان رهاسازی میگو تا به حال بالغ بر 15 میلیون قطعه میگوی 5/1 تا 3 گرم بوده است و روند رهاسازی همچنان ادامه دارد که با توجه به میزان لاروهای تولید شده ، برآورد می شود تا بیش از 30 میلیون قطعه رهاسازی ادامه یابد.

همچنین محبی - مدیرکل شیلات استان هرمزگان - در حاشیه مراسم رهاسازی بچه میگو گفت: بازسازی ذخایر به ویژه در آب های هرمزگان به عنوان یک اصل حاکمیتی و راهبردی ضروری بوده و بی شک این مهم نیازمند نگاه دلسوزانه ملی است.

محبی افزود: ذخایر آبزیان در خلیج فارس و به ویژه آبهای هرمزگان نیاز به ساماندهی و برنامه ریزیهای مدون دارد که این مهم همکاری تمامی دستگاه ها و سازمان ها را طلب می کند.

وی گفت: برای برنامه ریزی اصولی در بازسازی ذخایر جنوب کشور علاوه بر همکاری و مشارکت کشورهای منطقه، سازمان هایی مانند شیلات ، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی و دانشگاه ها باید با اهمیت بیشتری به این موضوع بپردازند و همچنین از سوی دیگر نقش مردم و جامعه بهره بردار در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار تأثیر گذار است.

وی با بیان این که بازسازی ذخایر می تواند به پایداری، اشتغال صیادان و ترمیم ذخایر کمک شایانی نماید تصریح کرد: پذیرش دعوت به مشارکت بخش خصوصی و صیادان برای حمایات و همکاری در این مهم بیانگر اهمیت بازسازی ذخایر برای مردم و جامعه است.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: به منظور بازسازی ذخایر گونه‌های در حال انقراض باید به اصول مهمی از جمله تنظیم فعالیت های صید، بازسازی مکانهای تخریب شده پرورش لارو و تخم ریزی، افزایش ذخایر از طریق تکثیر و رهاسازی و عدم حضور صیادان غیرمجاز و بهره برداری غیرمسوولانه توجه کرد.

ایسنا

(یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها