چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۹۹۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ذخایری میگوی بوشهر 51 درصد کاهش یافته است

رییس پژوهشکده میگوی کشور بدون عنوان کردن دلیل کاهش ذخایر میگو گفت: براساس بررسی ها و نتایج گشت های تحقیقاتی امسال میزان ذخایر میگو در آب های خلیج فارس و درمحدوده صیادی استان بوشهر در مقایسه با سال گذشته 51 درصد کاهش یافته است.

خسرو آیین جمشید افزود: تلاش صیادی پارسال(1392) برای هر یک ساعت صید، 16.9 کیلوگرم تعیین شده بود که امسال با توجه به کاهش ذخایر میگو این میزان 8.9 کیلوگرم تعیین شده است.

وی اضافه کرد: 73درصد ذخایر میگو درآب های استان بوشهر درعمق بالاتر از10 متر، 27 درصد درعمق زیر10 متر، 36 درصد در اعماق 10 تا 20 متر و 36درصد نیز درعمق بالاتر از 20 تا 30 متر هستند.

وی با بیان این که منطقه مطاف تا منطقه رود مند وجنوب بندرعامری بیشترین ذخایر میگو را داراست ادامه داد: میگوی ببری سبزی 65 درصد ذخایر میگوی استان بوشهر را تشکیل می دهد و بقیه ذخایر سایر گونه های سفید و سرتیز هستند.

رییس پژوهشکده میگوی کشور گفت: با توجه به نزدیکی زمان صید میگو در آب های استان بوشهر صیادان با رعایت استانداردهای لازم برای داشتن صید مفید و صدمه وارد نکردن به دیگر آبزیان تلاش کنند.

وی اضافه کرد: صیادان در مناطق ممنوع صید که به عنوان زیستگاه آبزیان بویژه میگو شناسایی شده اند (منطقه هلیله بوشهر و محدوده رود مند) اقدام به صیادی نکنند.

آیین جمشید بیان کرد: همچنین برای کاهش میزان آسیب به دیگر آبزیان در زمان صید میگو، استانداردهای لازم را دراستفاده از ادوات مجاز صیادی رعایت کنند.

وی گفت: با توجه به این که به ازای هر کیلوگرم میگوی صید شده 17کیلوگرم صید ضمنی و غیرهدف در تورهای صیادان گرفتارمی شود، درصورت استفاده از ادوات صید مجاز و توجه به قوانین از صید آبزیان دیگر از جمله ماهیان که نیازمند زمان برای رشد هستند، جلوگیری خواهدشد.

آیین جمشید گفت:با توجه به متوسط میزان صید میگو درسال های گذشته در استان بوشهر که یکهزار و600 تن بوده، هر سال 20 هزار تن صید ضمنی و غیر هدف توسط صیادان انجام شده که آسیب جدی به خایر آبزیان دریایی خلیج فارس در این استان وارد کرده است.

وی اظهارکرد: با توجه به تعیین زمان صید میگو از ششم مرداد امسال از سوی کمیته مدیریت صیداستان بوشهر، برای جلوگیری از صید غیرمجاز توسط برخی صیادان متخلف از امروز با اجرای طرح ˈدریا بسˈ هیچ شناوری حق دریاروی ندارد و آنهایی نیز که در دریا هستند باید به خشکی بازگردند.

وی افزود: صیادان و قایق هایی که دارای مجوز صید هستند برای صید میگو از ساعت شش صبح دوشنبه ششم مرداد و لنج ها و کشتی های صیادی نیز از هشتم مرداد تورهایشان را به دریا بیاندازند.

ایرنا

(چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها