چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۹۹۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بررسی چالش‌ها و مشکلات صادرات به عراق

چالش‌ها و مشکلات پوشش‌های بیمه‌ای و خدمات صندوق ضمانت صادرات برای صادرات کالا و خدمات به عراق در سازمان توسعه تجارت مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این جلسه که به ریاست «ولی‌الله افخمی‌راد» برگزار شد، نیازهای جدید صادراتی در بازار عراق با توجه به شرایط خاص فعالیت در این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

افخمی‌راد افزایش حجم تجارت با کشورهای مختلف را با افزایش سپرده‌گذاری نزد بانک‌های توسعه‌ای مرتبط خواند و افزود: در جلسه پیشین شورای عالی صادرات بر این موضوع تاکید شد.

وی سیاست‌های انقباضی برای خروج از رکود تورمی را عاملی خواند که تغییر وضعیت بانک‌ها را دشوار کرده است.

«جهانبخش سنجابی‌شیرازی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این جلسه، الگوی تجاری با عراق را یکی از چالش‌های بازار صادراتی ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از مبادلات تجاری تهران و بغداد مبتنی بر فعالیت‌های پیله‌وری است که باید این الگو به سمت عرف بین‌المللی تجارت سوق داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تجار و صادرکنندگان باید خود را بازیگران بازار عراق بدانند، افزود: برای توسعه تجارت با عراق در کنار حفظ الگوهای سنتی تعاملات تجاری باید راه‌های جدید تجارت را نیز ارائه کرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در تشریح سایر معضلات تجاری با عراق، گفت:: مبادلات تجاری ایران و عراق در سنوات گذشته در حوزه کالایی نبود و همین امر عاملی برای غفلت از بسیاری از خدمات و حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات شده بود.

«طاهر شه‌حامد» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این جلسه، عراق را دومین هدف صادراتی ایران دانست و گفت: به منظور حفظ و ایجاد بازارهای جدید و افزایش قدرت چانه‌زنی باید از اعتبار فروش استفاده کنیم و بانک‌ها یکی از مهمترین ابزارهای این کار هستند که باید خط اعتباری ارائه دهند.

وی با اشاره به گسترش همکاری و توافق بیش از پیش دولت ایران و عراق، ایجاد مثلث سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات به منظور تسهیل در تجارت با عراق ضروری دانست.

در این جلسه نمایندگان شرکت‌های فعال در بازار عراق، وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور، محدودیت ضمانت‌های بانکی و زمان‌بر بودن آن و مشکلات حمل و نقل را از جمله مهمترین معضلات فعالیت اقتصادی در بازار عراق دانستند و خواستار حمایت بیشتر صندوق ضمانت صادرات از تجار و همکاری این صندوق با اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق شدند.
(چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها