یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۴۹۶۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خاورمیانه هر سال ۱۶ میلیون تن گندم به هدر می‌دهد

یک مقام ارشد فائو گفت منطقه خاورمیانه سالانه ۳۶ میلیون تن گندم وارد می کند، اما هر سال بیش از ۱۶ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار را هدر می دهد.

به نقل از پایگاه اینترنتی زاویا، یک مقام ارشد سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت، هدر رفت مواد غذایی فشار بر منابع آبی کمیاب امارات را افزایش می دهد.
اد اسپیجکرز، هماهنگ کننده دفتر منطقه ای فائو در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و یمن و نماینده فائو در امارات گفت: «از آنجایی که مواد غذایی برای تولید نیاز به آب دارند و آب برای امارات بسیار اهمیت دارد...از دست دادن یا هدر دادن مواد غذایی به معنای از دست دادن یا هدر دادن آب و انرژی است.»
وی افزود، بخش عمده ای از منابع مورد استفاده در تولید مواد غذایی تلف می شود و انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید مواد غذایی ای که خراب می شوند یا به هدر داده می شوند نیز انتشاری عبث و بی فایده است.
اسپیجکرز در ادامه گفت: «وقتی ما منابعی نظیر آب، دانه، نیروی کار و هزینه حمل و نقل از مزرعه تا مصرف کننده را در نظر می گیریم، مواد غذایی ای که مصرف نمی شود هزینه بالایی برداشته است. آگاهی بخشی عمومی بیشتری در این زمینه برای نسل های بعدی باید انجام گیرد.»
بر اساس اعلام فائو، کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای تامین بیش از 50 درصد نیازهای غذایی خود به واردات متکی هستند و همچنان با کمبود مواد غذایی مواجه اند. کشورهای امارات، الجزایر، بحرین، مصر، ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، موریتانی، مراکش، عمان، قطر، عربستان، سودان، سوریه، تونس و یمن در این منطقه قرار گرفته اند.
این در حالی است که کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا حجم قابل توجهی از مواد غذایی را به هدر می دهند و هر فرد سالانه 250 کیلو مواد غذایی را به هدر می دهد که بالاتر از متوسط جهانی است.
این منطقه سالانه 36 میلیون تن گندم وارد می کند، اما هر سال بیش از 16 ميلیون تن گندم به ارزش بیش از 6 میلیارد دلار را هدر می دهد. این میزان گندم برای سیر کردن 70 تا 100 میلیون نفر جمعیت کافی است.
متوسط دسترسی به منابع آبی تجدید پذیر منطقه 609 متر مکعب برای هر نفر در سال است (در حالی که متوسط جهانی 6400 متر مکعب است) و تنها 3.9 درصد زمین های منطقه به زیر کشت می روند. 30 درصد منابع طبیعی و انرژی استفاده شده برای تولید مواد غذایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به هدر می رود.
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳) ۲۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها